Få succes med virtuelle jobsamtaler

Du er indkaldt til en jobsamtale og da vi i denne tid ikke kan mødes fysisk, vil dette foregå virtuelt. Dette ændrer ikke på, områderne virksomheden er interesseret i at tale med dig om, men blot formen hvorved samtalen vil foregå. Der er ingen tvivl om, at fysisk kontakt er den bedste metode til en samtale mellem to eller flere personer, men hvis du er ordentlig forberedt, og har styr på formerne ved et virtuelt interview, kan det være meget tæt på at være lige så succesfuldt som en fysisk samtale.

Grundig forberedelse er nøgleordet ved enhver samtale, om det er et fysisk- eller et virtuelt møde. Ved en virtuel samtale er der lidt flere områder, som du skal forberede, foruden din fremtoning skal have en anden vinkel, end ved en samtale fysisk. I denne guide vil de vigtigste områder blive gennemgået, således du kan være 100% klar til at toppræstere ved din næste virtuelle jobsamtale.

Det anbefales, at der anvendes PC eller iPad til jobsamtalen og ikke telefon. En mobiltelefon er vanskeligt at holde stille og derved vil modtageren opleve en person, der ikke er i ro. Derudover kan der ikke deles dokumenter og skærm – og ikke mindst, det er ikke så nemt at skrive noter, hvis du samtidig skal holde din mobil i hånden. Så lad mobilen ligge og anvend din PC eller iPad til samtalen.

Det er virksomheden, du skal til samtale med, som giver dig besked om, hvilken applikation, der skal anvendes til samtalen. Uanset om der benyttes Skype, MS Teams, Zoom eller lign., er det vigtigt, at dit navn eller dit opstartsfoto ikke virker forkert i denne sammenhæng. Hvis dit navn sender forkerte signaler og dit foto er fra seneste Roskildefestival, skal du nok ændre begge til at være mere indbydende. Husk at installere den valgte applikation og opret din brugerprofil, inden samtalen.

Få styr det tekniske
Teknikken skal ikke være en forstyrrende faktor. Inden samtalen skal du være helt sikker på, at dit tekniske udstyr er helt perfekt. Det er vigtigt, at du har god lyd, således alle parter ved samtalen tydeligt kan høre, hvad der bliver sagt. Det er optimalt, at anvende en mikrofon, fx mikrofonen på dit headset, da mikrofonen i PC’en ofte giver en ringere lyd. Ring til en ven og test, at lydforholdene er optimale.
At løbe tør for batteri er ikke en mulighed til en samtale. At samtalen pludselig bliver afbrudt, grundet manglende strøm, vil være meget forstyrrende og vil helt sikkert ikke give dig point. Derfor skal du sikre, at der er fuldt batteri på din PC, hvis du ikke har adgang til strøm under hele samtalen.

Se godt ud – hele vejen rundt!
Til en fysisk jobsamtale vil man gerne fremstå præsentabel. Det samme gælder ved et virtuelt møde. Forbered dit udseende præcist som var det et fysisk møde. Som udgangspunkt skal du klæde dig pænt og gerne ”dresse op” – du kan altid ”dresse ned”, når I skal mødes igen, hvis du erfarer ved samtalen, at du fx ikke behøver at have slips på .
Tænk over, hvilken baggrund du har. Den skal være uden for mange indtryk. Det må meget gerne se lækkert ud. Find et sted, hvor baggrunden er rolig og der ikke er rod, som fx ledninger der hænger løst, visne blomster eller upassende billeder på væggen.
Tjek hvor lyset kommer fra. Undgå modlys, så dit ansigt bliver mørkt, fordi du har ryggen til lyset. Lys foran, eller fra siden, er de bedste forhold.
At kigge ned i kameraet vil få dit ansigt til at se mindre flatterende ud og ligeledes hvis du kigger op i kameraet. Det er vigtigt, at du kigger lige ind i kameraet. Tjek at dit kamera er placeret korrekt inden samtalen.

Ingen forstyrrelser
Der har været eksempler på interviews i TV, hvor der udspilles episoder i baggrunden, som ikke var planlagte. Det er derfor vigtigt, at du finder en plads, hvor du kan sidde i fred og ro. Unødig støj er ligeledes forstyrrende, så ingen radio, eller andre støjkilder i baggrunden. Aftal med dine omgivelser, at du ikke må blive afbrudt og find en plads, hvor du er sikker på, at du ikke bliver forstyrret.

Samtalen
Du skal forberede dig til den virtuelle samtale, præcis som hvis samtalen var fysisk. Det er vigtigt, at du har en præsentation om dig selv parat og ved, hvad du specifikt vil fremhæve omkring dine kompetencer, erfaringer og personlige karakteristika. Det må ikke virke som om, at du læser op fra et manuskript, da øjenkontakten under samtalen er endnu mere vigtig, end ved et fysisk møde. Gør ekstra opmærksom på, at du lytter, når der tales, ved at give anerkende tilbagemeldinger, så som ”ja”, ”spændende” og lignende respons, der viser, at du lytter interesseret med. Sørg for at smile og i det hele taget virke imødekommende.

Indholdet på mødet, vil være tæt på, at være det samme, som ved et fysisk møde. Du kan dog forvente, at møderne ofte er kortere, end ved fysiske jobsamtaler, hvilket vil betyde, at der tales i kortere sætninger og fokus er 100% på dig og jobbet. Derfor, vær godt forberedt og tal kort og præcist, da det ofte er vanskeligt at holde koncentrationen hos modtageren i længere tid ved et virtuelt møde sammenlignet med et fysisk møde.

Godt begyndt, er som bekendt halvt fuldendt
Følger du denne guide til virtuelle jobsamtaler, er du kommet et godt stykke hen ad vejen til en rigtig god samtale og har alle muligheder for, at være den bedste udgave af dig selv. Brug den nødvendige forberedelsestid inden samtalen og kom tættere på, at jobbet er dit.

Har du behov for hjælp til din næste virtuelle samtale, eller har du spørgsmål, kontakt How To Win for yderligere info.