Tjeklisten du bør udfylde før hver telefonisk jobsamtale

På ethvert givet tidspunkt i din jobsøgning har du sandsynligvis gang i mange forskellige ansøgninger på én gang, og efterhånden som du fortsætter, også et par personlige, video- og telefonsamtaler. Der er meget at holde styr på!

Lad ikke disse telefonsamtaler komme bag på dig. De kan virke mindre sammenlignet med fysiske jobsamtaler, men du skal stadig gøre det godt for at komme til næste runde. Ligesom dit CV skal være skræddersyet til hvert jobopslag, bør dine telefonsamtalesvar afspejle det job, du søger. Men når du prøver at komme med specifikke, målrettede svar på stedet, kan nerverne tage overhånd.

Det er her, vores tjekliste til telefonsamtaler kommer ind i billedet. Telefonsamtaler giver en fordel, som fysiske- og videosamtaler mangler: Den ansættende leder ser ikke på dig og kan ikke se, hvad du har foran dig. Så du kan bruge noter!

Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal læse op fra et manuskript hele tiden. Den ansættende leder vil være i stand til at fornemme, om du har skrevet dine svar på standard samtalespørgsmål ned og reciterer dem ordret i stedet for at fokusere på at føre en samtale og skabe en relation til den person, du taler med.

Du kan bruge vores tjekliste til telefonsamtaler for at forberede nogle få vigtige punkter på forhånd, som kan bruges som referencepunkter. Vi har med vilje designet det til ikke at have meget plads til dine svar: At koge tingene ned til nogle få vigtige ord og sætninger vil minde dig om det væsentlige, samtidig med at du kan holde dine svar naturlige og spontane.

Se vores tjekliste for telefonsamtaler nederst i artiklen – og læs videre for at få tips til at udfylde den før din næste telefoniske jobsamtale.

Mulig startdato

I en indledende telefonsamtale bliver du måske spurgt, hvornår du kan starte. Nogle gange søger virksomheder at udfylde en rolle så hurtigt som muligt, og andre gange forsøger de bare at planlægge fremad. Vær ærlig her. Hvis du kan starte med det samme, så sig det. Hvis ikke, så find ud af, hvad en mulig startdato ville være baseret på længden af den opsigelsesperiode, du har hos din nuværende arbejdsgiver samt andre faktorer, du skal have med i overvejelserne.

“Fortæl mig om dig selv”

“Fortæl mig om dig selv” er ofte det første, en ansættelsesleder vil spørge om efter at have bekræftet, at det stadig er et godt tidspunkt at gennemføre samtalen. De beder ikke om din livshistorie. Dette spørgsmål er virkelig: “Fortæl mig om dig selv, som det vedrører dette job.” Og når du svarer, vil du gerne sætte tonen for resten af ​​din samtale ved at gøre det klart, hvorfor dette er det rigtige job for dig, og hvorfor du er den rigtige person til jobbet.

En simpel måde at opstille dit svar på er:

  • Nutid: Tal om, hvad du laver nu, med vægt på, hvordan det hænger sammen med det job, du er til samtale til.
  • Fortid: Giv et kort overblik over din tidligere erfaring, som er meget relevant for den rolle, du søger.
  • Fremtid: Forklar, hvad du leder efter i din næste rolle (tip: Det burde være mange af de samme ting, som dette job tilbyder, men vær ærlig omkring, hvad der tiltrak dig til det).

Selvom det kan være nyttigt at skrive dine tanker helt ud forud for din samtale, bør du ikke gøre det på din tjekliste. I stedet skal du holde hvert punkt på nogle få ord eller sætninger for at minde dig selv om, hvad du allerhelst ville bringe op.

Og vær klar til at svare på opfølgende spørgsmål om din erfaring, arbejdsstil og præferencer, såsom “Hvordan kan du lide at blive ledet?” eller “Hvilken type arbejdsmiljø foretrækker du.” Vær ærlig – og brug oplysningerne på dette ark til at hjælpe dig med at holde dette specifikke job i tankerne, når du svarer.

Nøglekompetencer og præstationer

For at udfylde dette afsnit, se jobbeskrivelsen for stillingen. Læg mærke til de kompetencer og erfaringer, de lægger vægt på (ideelt set har du de fleste af dem). Skriv dem ned. Og hvis du har en tidligere præstation, der virkelig viser din ekspertise på et af disse områder, så skriv eventuelle højdepunkter eller nøgletal ned, der hjælper med at kvantificere din succes.

Nøglehistorier

I de fleste jobsamtaler vil du få et par adfærdsspørgsmål som: “Fortæl mig om en gang, hvor du demonstrerede din lederevner,” eller “Fortæl mig om en gang, hvor du lavede en fejl.” Det er spørgsmål, hvor du skal fortælle en historie om, hvad du gjorde i fortiden for at vise, hvordan du håndterede forskellige situationer (og hvordan du sandsynligvis vil håndtere dem i fremtiden).

Du kan ikke forudsige præcist, hvilke adfærdsspørgsmål du får, men hvis du har et par polerede historier, burde du være i stand til at tilpasse dem til flere situationer. Så du kan komme med eksempler på en gang, hvor du overvandt en udfordring, en gang du arbejdede på noget interessant eller betydningsfuldt, og en gang, hvor du lavede en fejl. Men afhængigt af dit felt kan andre historier være mere nyttige. For eksempel, hvis du er i en klient- eller kundevendt rolle, kan du måske tænke på et tidspunkt, hvor du handlede med en utilfreds kunde eller klient.

På tjeklisten skal du give hver historie en titel, der minder dig om, hvad der skete, og tilføje eventuelle tal eller specifikke detaljer, som kan være svære at huske i øjeblikket.

Hvorfor er du interesseret i denne stilling?

Du bliver måske ikke stillet dette spørgsmål med præcis disse ord, men på et tidspunkt vil du have chancen for at tale om, hvorfor du vil have jobbet. Så tænk over det: Hvorfor ansøgte du? Hvad i beskrivelsen får dig til at tænke: “Wow, jeg håber, jeg får dette job!”? Hvad har dette job, som dit nuværende job ikke har, og som du gerne vil have?

Fokuser på den specifikke stilling og udfyld to eller tre grunde til, at du ønsker netop dette job. For eksempel, måske leder du efter et job med mere kundeinteraktion, eller måske brænder du for den branche, som denne virksomhed er i. At formulere din begrundelse her vil også hjælpe dig med at tale om, hvorfor du forlader din nuværende rolle, hvis du bliver spurgt, da det er bedst at holde dit svar positivt og lægge vægt på, hvad du leder efter i fremtiden i stedet for, hvad du ikke kunne lide ved fortiden.

Uanset hvad, undgå at sige, at du er interesseret i en stilling på grund af lønnen. Det er usagt, at du ville få penge for at udføre jobbet. Men hvert job betaler sig. Den ansættende leder vil gerne vide, hvorfor du vil have denne stilling. Hvis du har en logistisk grund til at ansøge, såsom at skulle flytte til en anden by med en partner, er det fint at tage det op, men sørg for, at det ikke er det første eller eneste, du nævner.

Tip: Ud over at spørge, hvad der tiltrak dig til denne stilling, vil den ansættende leder måske gerne vide, hvordan du fandt den i første omgang. Vær ærlig. Selvom du ikke fandt ud af åbningen gennem dit netværk eller en anden interessant vej, er virksomheden måske bare interesseret i, hvordan kvalitetsansøgere opdager deres opslag.

Hvorfor vil du arbejde her?

Tag endnu et kig på jobbeskrivelsen, men fokuser denne gang på, hvordan virksomheden beskriver sig selv. Tjek virksomhedens hjemmeside. Læg mærke til eventuelle unikke elementer i deres værdier, arbejdsplads eller fordele, der begejstrer dig eller passer godt til din arbejdsstil og personlighed. Gå derefter til de sociale medier og Google. Har virksomheden været i nyhederne for noget spændende for nylig? Er der et aspekt af deres virksomhedskultur, som du godt kunne tænke dig at være en del af?

Alt dette vil hjælpe dig med at få en generel fornemmelse af arbejdsmiljøet og også hjælpe dig med at se, hvad virksomheden arbejder med, som du ønsker at være en del af.

Identificér de tre vigtigste ting, der gør dig begejstret for at arbejde for denne virksomhed, og opsummér dem med nogle få ord på din tjekliste. Prøv at lave mindst én af dem om det arbejde, virksomheden udfører, og hvordan du vil bidrage. For eksempel er virksomheden måske i gang med en rebranding, og det er noget, du har gjort før, så du er ivrig efter at bringe din erfaring på bordet.

Hvad er dine lønkrav?

Spørgsmål om penge kan altid være vanskelige – især hvis du prøver at finde et svar på stedet. Dette er ikke et emne, du vil tage op som den første. Men hvis du bliver spurgt, vil det være en god idé at bruge lidt tid før din telefonsamtale på at undersøge det gennemsnitlige løninterval for lignende stillinger i dit geografiske område og finde ud af, hvor du lander i det interval (baseret på din erfaring og kvalifikationer). Du kan altid forsøge at udskyde lønsnakken til et senere trin i ansættelsesprocessen, men det hjælper at være forberedt i tilfælde af, at denne strategi ikke virker.

Gode spørgsmål at stille i samtalen

Der er en masse spørgsmål, du måske ønsker at stille i enhver jobsamtale, men det er en god idé at indsnævre det og være forberedt på dem, du gerne vil tage op til netop dette opkald. Sørg for, at du har et par spørgsmål klar, som er specifikke for denne samtale baseret på rollen, teamet, virksomheden og hvor du er i ansøgningsprocessen. Måske vil du vide mere om et projekt, som virksomheden for nylig har annonceret, eller et program eller en tilgang, de er kendt for. Dette viser, at du har gjort dit hjemmearbejde og virkelig interesserer dig for stillingen.

I dette afsnit er det okay at skrive tingene mere udførligt. Når den ansættende leder beder om dine spørgsmål, forventer de, at du tager dig tid til at tænke over tingene, så du har tid til at kigge dine noter igennem.

Da mange af oplysningerne her er specifikke for den enkelte stilling, bør du udfylde en ny tjekliste for alle telefoniske jobsamtaler, du deltager i. Selvom du slet ikke ender med at henvise til dine noter undervejs i dit opkald, vil handlingen med at organisere dine tanker på forhånd hjælpe dig med at blive mere engageret i stillingen og virksomheden, præsentere dig selv som den bedste person til jobbet og få dig til næste runde.

Har du brug for yderlige inspiration til din næste jobsamtale? Book et uforpligtende møde i vores kalender, så vi kan tage en snak om, hvordan vi kan klæde dig bedst muligt på: https://calendly.com/howtowin/raadgivning

TjeklisteHowToWins tjekliste til telefoniske jobsamtaler