LinkedIn tips og tricks til jobsøgende

Hvad er de vigtigste værktøjer for jobsøgende? CV og netværk. Men hvad med platformen, der kombinerer dem? LinkedIn giver dig mulighed for at dele dine erfaringer, færdigheder og kvalifikationer med fremtidige arbejdsgivere, samtidig med at du kan opbygge og interagere med dit netværk og udvikle dit brand som professionel. Det kan være lige så afgørende for en jobsøgende som et velskrevet CV. Når du leder efter et nyt job, er LinkedIn en platform, du ikke må overse.

Der er begrænset, hvor meget information du kan få presset ned på dit CV. Men din LinkedIn er meget mindre begrænset. Og selvom du ikke aktivt er på jagt efter en ny stilling, bruger langt de fleste recruitere LinkedIn som et sourcing-værktøj til at finde kandidater til åbne stillinger. Så hvis du holder din LinkedIn-profil opdateret, kan det åbne døren for en ny jobmulighed. En opdateret LinkedIn kan også hjælpe potentielle kunder eller andre interessenter med at finde dig.

Her får du 31 LinkedIn-tips til din jobsøgning – lige fra oprettelse af en profil, der vil hjælpe dig med at lande dit næste job eller blive bemærket af recruitere til at etablere dig selv som ekspert inden for dit felt.

Generelle tips til din LinkedIn-profil

  1. Brug din LinkedIn til at fortælle en historie og opbygge dit personlige brand

Når du opbygger din LinkedIn-profil, skal du tænke på dit personlige brand. Hvem er du, og hvad vil du gerne være kendt for? Hvad adskiller dig fra dine kolleger i din branche? Når du kender dit personlige brand, kan du udtrykke det hele vejen igennem i din LinkedIn-profil.

Din LinkedIn er din mulighed for at give den bredere fortælling omkring dine styrker og arbejdsstil. Du har mere plads [end dit CV] til at fremvise en bred vifte af erfaringer og færdigheder, hvilket betyder en større chance for, at der vil være noget i din profil, som en læser vil relatere til. Denne forbindelse er nøglen i en jobsøgning.

  1. Kend dit publikum – og hvilke søgeord der får deres opmærksomhed

Mens du laver din profil, så tænk på, hvem der skal læse den – sandsynligvis andre fagfolk og recruitere i din branche. Hvad vil disse mennesker specifikt ønske at se i en kandidat? Er visse tekniske færdigheder de vigtigste? Eller bestemte erfaringer eller kvaliteter?

For at hjælpe med at finde ud af svarene på disse spørgsmål, følg en lignende proces som den, du ville, når du skriver eller skræddersyer dit CV. Træk et par jobbeskrivelser op for den type job, du har eller gerne vil have. Tag et kig på, hvad disse beskrivelser bliver ved med at tale om, fælles temaer, hvad der synes at have betydning for disse arbejdsgivere.

Tænk over, hvilke der gælder for dig og din erfaring, og hvilke specifikke ord og sætninger, der bruges til at beskrive dem: Det er dine søgeord. Det er sandsynligvis, hvad recruitere søger efter, når de leder efter folk som dig. For eksempel er mange af de virksomheder, du er interesseret i, på jagt efter en programmør, der er “dygtig i JavaScript” eller en digital marketingmedarbejder med erfaring med at sammensætte webinarer. Hvis du har svært ved at identificere dine søgeord, så kig efter profiler, der har de stillinger, du ønsker og se, hvilke færdigheder og erfaringer de lægger vægt på i deres profiler.

  1. Arbejd med søgeord i hele din profil

Når du kender dine søgeord, skal du flette dem ind i din overskrift, oversigt, erfaring, færdigheder og andre steder, hvor de giver mening på din profil. Men lad være med at overdrive. Sørg for, at dine søgeord flyder med resten af ​​din tekst og ikke bare sidder fast. Og skriv ikke kun “Søgeord:” med en kontekstløs liste i din “Om”-sektion.

  1. Undgå buzzwords

Buzzwords er de ord, du ser hele tiden på LinkedIn og i jobbeskrivelser, men det siger ikke nødvendigvis så meget om en person. Tænk “innovativ”, “drevet”, “hårdtarbejdende”, “effektiv”, “succesfuld” og “motiveret”. Disse ord betyder ikke noget i sig selv.

Spørg dig selv, om et muligt søgeord eller en mulig sætning har brug for mere kontekst for at give mening. Hvis nogen kom hen til dig og fortalte dig, at de var “effektive” eller “innovative”, ville du sikkert tænke: “Hvordan?” eller “Bevis det”. Du kan bruge buzzwords sammen med mere specifikke søgeord, når det giver mening, men du sender et stærkere budskab ved at vise, at du har disse kvaliteter. Hvilket lyder bedst? Succesfuld og hårdtarbejdende, succesfuld og hårdtarbejdende salgschef eller salgschef, der har bragt over 10 millioner kr. i ny forretning til forskellige startups?

  1. Fuldfør din profil

LinkedIns algoritme belønner brugere med komplette profiler. Du er langt mere tilbøjelig til at dukke op i søgeresultater med en komplet profil. LinkedIn tildeler forskellige styrker til profiler baseret på hvor gennemarbejdet de er, og der er en “massiv fordel” ved at være på det højeste niveau.

Rekrutterere og ansættelsesledere vil se på din profil, uanset om du søger deres job på LinkedIn eller andre steder. En minimalistisk profil gør ikke et godt indtryk. Derudover er hvert afsnit en mulighed for at tilføje flere søgeord og fortælle en overbevisende historie

  1. Fokusér på de øverste sektioner

Recruitere har travlt, og det har de fleste professionelle også. Der er mange tekniske fordele ved at have en meget fyldt profil, men du kan ikke forvente, at alle, der kommer forbi din side, læser hvert et ord. Du skal fange deres opmærksomhed fra starten. Medtag dine vigtigste færdigheder, erfaringer og kvaliteter højt oppe i din profil. Det betyder dit forsidebillede, profilbillede, overskrift, resumé og seneste erfaring. Af dem er dit profilbillede og overskrift vigtigst, fordi det er de eneste to ting, folk ser, før de overhovedet klikker på din profil.

Så hvis du har vundet en kæmpe pris eller har en nøglecertificering, skal du ikke vente med at nævne dem, indtil sektionerne ” Præstationer” eller “Licenser & certificeringer” har nævnt dem. Tilføj dem til en af ​​dine øverste sektioner – så højt oppe, som det er passende. Det samme gælder for dine vigtigste søgeord. Lad ikke dine mest omsættelige færdigheder blive begravet i din ” Kompetencer og anerkendelser”-sektion.

Tips til individuelle LinkedIn profilsektioner

  1. Få en tilpasset URL

Når du opretter en profil, tildeler LinkedIn dig automatisk en række cifre som en URL. Men du kan (og bør) angive en brugerdefineret URL i stedet for. Sørg for, at din URL er nem at huske og dele (fordi du burde dele den meget). Oftest vil folk bruge deres navn og initialer i et eller andet format, selvom du måske skal være kreativ eller tilføje tal, hvis du har et mere almindeligt navn. Du kan også tilføje nøglecertificeringer som CPA (Certified Public Accountant) eller PMP (Project Management Professional) for bedre at optimere din profil.

  1. Tilføj et forsidebillede, der afspejler dig

Det tomme banner over dit profilbillede er der, hvor dit forsidebillede skal være. Det er det allerførste på din side, så du vil gerne gøre et godt indtryk med det. Som minimum bør du bruge et harmløst billede, der betyder noget for dig – måske et landskabsbillede af dit yndlingssted eller noget, der viser dit brand. Men du kan også bruge et billede af dig selv, der udfører dit arbejde eller tilpasse et banner med ord. Du kan tilføje din personlige hjemmeside-URL, et par af dine vigtigste styrker, de tjenester, du tilbyder, eller endda et meningsfuldt citat. Bare hold det professionelt.

Hvis du vil have en hånd med at designe et forsidebillede, har Canva gratis, tilpassede LinkedIn-bannerskabeloner. Du kan også finde gratis stockfotos på Unsplash til at bruge som din baggrund for at slippe af med den almindelige grå boks øverst på din side.

  1. Vælg et professionelt profilbillede – eller tag et nyt

Det er ikke længere nødvendigt med et professionelt headshot til dit profilbillede. Nu har din iPhone eller Android et kamera med høj nok opløsning til at sikre, at dit billede er klart og skarpt. Men bare fordi du ikke har brug for et billede taget af en professionel, betyder det ikke, at dit billede ikke skal være professionelt. Du skal være passende klædt på og ikke til en fest eller et bryllup. Brug ikke billeder, hvor du skal beskære andre mennesker.

Hvis du har brug for et nyt billede, skal du ikke overkomplicere det: Stå foran en tom væg og tag et billede. Du skal smile og stå over for en naturlig lyskilde (som et vindue). Se på kameraet. Hvis personen, der finder din profil, ikke kan se dine øjne, er det svært at oprette forbindelse ud over skærmen. Endelig bør du ifølge LinkedIn sigte efter, at dit ansigt fylder omkring 60 % af billedet, når det først er beskåret.

  1. Skriv en overskrift, der rammer spot on

Din overskrift er ikke kun din jobtitel. Brug i stedet pladsen til kortfattet at kommunikere kernen af, hvem du er som professionel i en sætning eller et par sætninger. Jo mere specifik du kan være omkring, hvad der adskiller dig fra konkurrenterne, jo bedre. Fremhæv specifikke færdigheder, du gerne vil være kendt for. Og prøv at skrive noget som omfatter din professionelle karriereidentitet – hvem du er, og hvor du vil hen.

For eksempel: Autoriseret kemilærer med speciale i praktisk læring med lektionsplaner, der trækker på 10 års arbejde i et forskningslaboratorium.

  1. Medtag et aktuelt job, også når du er arbejdsløs

Når rekrutterere søger på LinkedIn, er en af ​​de oplysninger, platformen bruger til at returnere resultater, din nuværende position – og hvis du ikke har en, dukker du måske ikke op. Så hvis du ikke har et job i øjeblikket, bør du tilføje den eller de stillinger, du leder efter (f.eks. Social Media Coordinator/Assistent), men tilføje en linje på det sted, der normalt er reserveret til firmanavnet, der gør det klart, at du ikke siger, at du er ansat, f.eks. “Søger ny mulighed” eller lignende.

  1. Fuldfør din intro

Glem ikke at udfylde de mindre sektioner af din profilintro, når det er relevant. De omfatter:

  • Tidligere navn: Brug denne sektion (hvis du er tryg ved det!) til at være søgbar efter navne, du ikke længere går under, såsom et pigenavn. Du kan også vælge, hvem dine tidligere navne er synlige for.
  • Beliggenhed: Hvis LinkedIn giver dig muligheden, anbefaler vi at bruge et storbyområde her over en forstad eller mindre by, så du dukker op i flere søgninger. Hvis du flytter, kan du angive din målby og udvide i din oversigt.
  • Branche: Du kan kun vælge én, så hvis du ikke har din søgning indsnævret til én specifik branche, kan du tale om yderligere brancher af interesse i dit resumé.
  • Kontaktoplysninger: Du bør helt sikkert tilføje din e-mailadresse her, så rekrutteringspersonale kan nå dig, men adresser er mere almindelige for dem, der sælger tjenester på LinkedIn end for individuelle jobsøgende. Vi anbefaler ikke at inkludere din personlige adresse.
  1. Brug dit resumé med omtanke

Dit resumé eller “Om”-sektion er, hvor du virkelig kan vise din personlighed og dele din historie. Og det behøver ikke at være kompliceret.

Sådan kan du strukturere det:

  • Præsentér dig selv. Hvem er du som professionel, og hvad laver du? Hvilken værdi tilfører du de organisationer, du arbejder for?
  • Fremhæv dine nøglefærdigheder, erfaringer og præstationer i afsnitsform eller en punktopstilling.
  • Fortæl om, hvem du er uden for arbejdet. Dette er valgfrit, men du ved aldrig, hvilke af dine interesser der kan finde genklang hos en rekrutterer, fremtidig arbejdsgiver eller professionel forbindelse.
  • Kald læseren til handling ved at bede dem om at komme i kontakt med dig for at diskutere vækstmarkedsføring, kontakte dig om jobmuligheder eller gøre, hvad du lige nu søger at få fra din LinkedIn-profil.

Selvom du følger denne struktur, er der uendelige måder at skrive dit resumé på. Om-afsnittet er meget personligt. Skriv i første person, og vær ikke bange for at tale om, hvad der virkelig betyder noget for dig i din karriere.

  1. Vis din ekspertise eller bedste arbejde frem i sektionen Funktioner

Lige over sektionen “Om” er sektionerne “Fremhævet”, som giver dig mulighed for at vise medier, links og LinkedIn-artikler og indlæg øverst på din profil. At dele det arbejde eller de omtaler, der er mest relevante for dit personlige brand og LinkedIn-mål, er en fantastisk mulighed for at vise dine færdigheder i aktion. Hvis du har en online portefølje, er afsnittet “Fremhævet” et godt, meget synligt sted at linke til den.

  1. Skræddersy din erfaring

Mens dit CV skal være skræddersyet til hvert enkelt job, du søger, bør din LinkedIn-profil være skræddersyet til den branche, du arbejder i eller ønsker at arbejde i, samt den rolle, du har, eller den type rolle, du håber at lande. I dine beskrivelser skal du understrege de elementer af dine tidligere erfaringer, der er mest relevante for de typer af stillinger, du ønsker. Du kan også inkludere relevant frivilligt arbejde eller eksamnsopgave både i din erfaringssektion og de dedikerede “Frivillige erfaringer” og “Uddannelse” sektioner længere nede på din profil.

  1. Brug stærke præstationsdrevne beskrivelser

På mange måder kan du tilgå din LinkedIn-profil, som du ville gøre med dit CV: I stedet for bare at angive dine jobopgaver under hver post i din erfaringssektion, bør du beskrive dine præstationer. Hvert af dine punktopstillinger skal beskrive ikke kun, hvad du gjorde i dine tidligere job, men også hvordan du gjorde det, hvad resultaterne var, og hvordan det påvirkede dit team eller din virksomhed. Når du kan, skal du inkludere nøgleord for at vise, hvilke vitale færdigheder du brugte og hvornår. Og kvantificer dine erfaringer og præstationer. Tal vil hjælpe rekrutterere med at se omfanget af dit arbejde og få dine præstationer til at føles mere specifikke. Hvad er mere tiltalende? Nogen, der siger, at de er dygtige til Excel, eller nogen, der siger, at de har bygget Excel-regneark, der bruger pivottabeller og filtre til at strømline en proces og spare deres virksomhed 20+ timer om måneden?

  1. Tilføj links og medier til din arbejdserfaring

Du kan tilføje links, billeder, videoer og filer til posterne i din “Erfaring”-sektion samt din “Fremhævet”-sektion. Så brug dette til din fordel: Link til din virksomheds hjemmesider, projekter, du har arbejdet på, artikler eller rapporter, du har udgivet, eller noget andet, der kan lade rekrutterere se det arbejde, du skriver om, med deres egne øjne.

  1. Sørg for, at dit CV og LinkedIn matcher

Dit CV og LinkedIn behøver ikke at være identiske. Men dine tidligere stillinger, virksomheder, grader, licenser og certificeringer bør matche – og det samme skal datoerne. Modsig ikke dig selv. Du ønsker ikke, at ansættelsesledere skal tro, at du er uærlig.

  1. Tilføj licenser, certificeringer, projekter, frivillige erfaringer, præstationer eller sprog

Under din erhvervserfaring og uddannelse er der ekstra pladser til at vise din baggrund og kvalifikationer. Er du flydende i et andet sprog? Har du vundet en kendt pris eller skrevet en artikel til en kendt publikation i din branche? Tilføjelse af disse oplysninger til din profil er en fantastisk måde at vise, hvad der gør dig unik og hjælper dig med at få nogle ekstra søgeord ind. Men husk, at hvis disse færdigheder og erfaringer er vigtige for at få dit næste job, bør du også prøve at indarbejde dem i et tidligere afsnit.

  1. Tilføj dine færdigheder – overalt på din profil

Fremhæv dine færdigheder på hele din profil – ikke kun i afsnittet “Kompetencer”. Som nævnt tidligere, bør du sætte dem i sammenhæng i din erfaringssektion, men sørg for, at dine mest relevante og omsættelige kompetencer også fremgår af din opsummering og overskrift. Og du bør endda prøve at få dem ind i dine anbefalinger (mere om det nedenfor).

I selve sektionen “Kompetencer og anbefalinger” kan du have op til 50 færdigheder, men profilseere kan kun se dine top tre, så vælg de vigtigste for disse slots. Du kan også få andre personer i dit netværk til at stå inde for dine evner.

  1. Opsøg stærke, relevante og seneste anbefalinger

Anbefalinger forøger troværdigheden af, hvem du er som professionel. Du kan bede folk, du har arbejdet tæt sammen med, om anbefalinger, men sørg for at give den person talepunkter, der hjælper med at forme den historie, du vil have din profil til at fortælle. Din anbefaler bør vide, hvad dine mål er for dine næste karrieretrin, samt hvilke færdigheder og erfaringer du gerne vil have, at de skal understrege. Og hold dine anbefalinger opdaterede. Vi anbefaler at indstille en kalenderpåmindelse for at sikre nye anbefalinger mindst to gange om året.

  1. Og giv dem til gengæld

Den bedste måde at få en anbefaling på er ved at give en. Hvis du skriver en anbefaling til en kollega, vil de sandsynligvis returnere tjenesten. Derudover er det god praksis at hjælpe folk i dit netværk.

  1. Glem ikke din “interesser” sektion

“Interesser”-sektionen helt nederst på din profil bliver ofte overset, men det er hemmeligheden bag at få interessant – og delbart – indhold ind i dit LinkedIn-feed. LinkedIn viser dig indlæg om emner i din “Interesser”, og du kan dele og kommentere disse opslag eller bruge dem til at finde andre fagfolk, du gerne vil netværke med.

Tips til brug af din profil

  1. Vær opmærksom på dine profilindstillinger

Hvis du søger job, kan du justere dine profilindstillinger for at lade rekrutterere vide, at du er åben for at arbejde. Og hvis du ikke nødvendigvis ønsker, at din nuværende arbejdsgiver skal finde ud af det, kan du justere dine indstillinger yderligere for at skjule disse oplysninger fra alle, der arbejder i samme virksomhed som dig. Du kan også kontrollere, hvem der ser dine opdateringer.

  1. Link til din LinkedIn på dit CV

Når du har lagt alt dette arbejde ind i din LinkedIn-profil, så glem ikke at henvise folk til det. Du kan tilføje din URL direkte til dit CV og endda hyperlinke det, så alle, der læser dit CV på en computer, straks kan finde ud af mere om, hvorfor du er en god kandidat.

  1. Bliv en aktiv bruger

Når din profil er færdig, skal du ikke bare opgive LinkedIn, indtil næste gang du søger et job: Du skal være en aktiv bruger. Aktiv brug af LinkedIn vil hjælpe dig med at udvide dit netværk, være mere synlig for dit eksisterende netværk og lære mere om din rolle, branche og potentielle muligheder.

  1. Anmod om forbindelser (og gør det med omtanke)

Du kan begynde at opbygge dit professionelle netværk online ved at oprette forbindelse til folk, du allerede kender, men du kan også anmode om forbindelser fra folk, du ikke kender, som måske kan hjælpe dig med at vokse i din karriere. LinkedIns alumni-værktøj (under fanen “Alumni” på din skoles profil) kan hjælpe dig med at finde andre fagfolk, der for eksempel gik på din skole. Eller du kan anmode om at komme i kontakt med folk, der arbejder i virksomheder eller i job, du er interesseret i. Du kan endda søge efter folk ved at søge på nøgleord i søgefeltet som “produktmarkedsfører” eller endda “indadvendt”.

Ligegyldigt hvem du anmoder om at oprette forbindelse til, inkluder altid en besked – gerne personlig. Vær opmærksom på, hvad de har i deres profil, og vær meget specifik omkring, hvad du håber at få ud af at forbinde. Vær også samvittighedsfuld – tag ikke afviste forbindelser personligt.

Når du har oprettet forbindelse, kan du fortsætte samtalen: Overvej at oprette en informativ samtale for at lære mere om, hvad nogen laver eller den virksomhed, de arbejder for, eller for at tale om nye udviklinger inden for dit felt. I vil også begynde at se hinanden i dine feeds, så du kan kommentere deres opslag og opdateringer.

  1. Netværk – Brug LinkedIn til at lære og vokse

De fleste ved, at LinkedIn er en netværksplatform, men det er også en vidensdelingsressource. Brugere taler om, hvad de har lært i indlæg, hvilket fører til diskussioner blandt fagfolk. Hvis der er en ny udvikling inden for dit felt, kan du lære om det på en mere interaktiv måde end blot at google det – du vil se, hvad andre synes, og du kan deltage i diskussionen.

LinkedIn Learning er en anden fantastisk funktion – du kan lære og udvikle en række nye færdigheder og tilføje gennemførte kurser direkte til din profil. Gennemgang af profilerne på personer, der har den type job eller arbejde i branchen, du er interesseret i, kan hjælpe dig med at identificere, hvilke præcise kurser du måske ønsker at tage – eller i det mindste give dig ledetråde baseret på deres færdigheder og erfaringer.

  1. Begynd at poste

Alle LinkedIn-brugere kan skrive indlæg eller endda artikler på platformen. Disse indlæg vil hjælpe dig med at opbygge dit omdømme som ekspert. Du kan poste dit perspektiv på, hvad der foregår inden for dit felt eller byde ind i en nylig brancheudvikling, og muligvis vise dine skrivefærdigheder på samme tid. Du kan endda dele relevante artikler, du er stødt på andre steder online. Selvom du er ny professionel eller ny inden for dit felt, har du noget at bidrage med, og andre brugere vil bemærke.

Hvis du ikke føler dig klar til at skrive dine egne indlæg endnu, så start med at kommentere. Vælg relevante interesser på din profil, og følg eksperter, opinionsdannere og andre inden for dit felt, som har karrierer, du gerne vil lære noget af. Derefter engagerer du dig i deres indlæg på dit nyhedsfeed. Du lærer, får forbindelser og får stof til eftertanke til dine egne indlæg.

  1. Tilmeld dig LinkedIn-grupper

LinkedIn-grupper er en utrolig måde at finde endnu flere ligesindede fagfolk i dit job eller din branche. Du kan diskutere relevante emner i et mere fokuseret miljø og blive mere engageret i dit felt. Plus, de andre gruppemedlemmer er en stor pulje af mulige forbindelser.

  1. Vær ikke kun opmærksom på LinkedIn, når du søger job

Der er mange fordele ved LinkedIn for folk, der ikke ønsker at skifte job – fra at udvikle relationer med andre inden for dit felt til at lære nye færdigheder, der vil hjælpe dig i dit nuværende job. At forblive aktiv på LinkedIn, efter at du har fået den nye stilling og ikke længere søger job, hjælper også med at gøre den næste jobsøgning lettere. Byg dit netværk og personlige brand op, før du skal bruge det for at få dit næste job. Du vil også forblive top of mind for folk i dit netværk, og når det er tid til at finde den næste rigtige stilling for dig, vil du blive overrasket over, hvor mange mennesker der vil føle sig investeret i din søgning.

Har du brug for yderligere inspiration til din LinkedIn eller din jobsøgning? Book et uforpligtende møde allerede i dag, så vi kan tage en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig: www.calendly.com/howtowin/raadgivning