Adfærd ledere bør undgå
Sidste efterår blev HowToWin kontaktet af en person, som stod for et kæmpe forandringsinitiativ i hans virksomhed. Han spurgte, om vi ville identificere en adfærd, som ledere bør undgå for enhver pris.
Vi spurgte ham, om det ikke ville være bedre at identificere adfærd, der ville påvirke enhver leders effektivitet positivt. Han svar: Hvorfor skulle han skelne? Når vi fortæller folk, hvad de ikke skal gøre, ender de som regel med at gøre netop de ting, vi bad dem om at undgå.
Når vi fortæller vores hjerne, hvad den ikke skal gøre, har den en tendens til at gøre det, vi ikke ønsker, af mangel på klare anvisninger på den korrekte fremgangsmåde.
Her får du 12 handlinger, som ledere bør undgå, sammen med ideer til, hvad de skal gøre i stedet for.
- Utydelig kommunikation
Giv dine anvisninger og lad det være det. Folk skal vide, hvad du mener, når du fortæller dem, hvad de skal gøre. Tillad heller ikke spørgsmål, udtryk for bekymringer eller ideer til forbedringer undervejs.
Hvad skal du gøre i stedet: Du bør gøre alt, hvad du kan, for at kommunikere klart og tydeligt. Hvis du er i tvivl, så stil spørgsmål for at afklare og kontrollere din forståelse og deres.
- Lad være med at invitere input
Folk skal bare gøre deres arbejde. Du bør ikke spørge dem, om der er en bedre måde at gøre det, de allerede burde vide, hvordan de skal gøre.
Hvad skal man gøre i stedet: Bed om input. Folk, der rent faktisk udfører opgaverne, kan have bedre viden om, hvad der fungerer godt, og hvad der ikke gør. At give folk mulighed for at bidrage vil forbedre engagement og resultater.
- Lad være med at invitere folk til at identificere, hvad de har brug for
Hvis du altid beder folk om at identificere, hvad de har brug for (tid, mennesker, udstyr eller flere penge), risikerer du at give dem en tommelfinger, hvorefter de tager hele armen.
Hvad skal man gøre i stedet: Tilbyd støtte undervejs. Identificer, hvad der virker, og hvor folk sidder fast. Foretag eventuelle nødvendige justeringer, der vil hjælpe med færdiggørelsen af et projekt.
- Undgå at uddele ros
Du betaler jo folk for at udføre deres arbejde; hvorfor skal du anerkende dem verbalt og udtrykke påskønnelse for det, de skal gøre?
Hvad skal man gøre i stedet: Kloge ledere gør alt for at observere folk og fange dem i at gøre de rigtige ting. De går op i at udtrykke påskønnelse for det arbejde, folk udfører, og den værdi og bidrag, de yder.
- Tag dig ikke tid til at lære dine folk personligt at kende
Det er ikke nødvendigt at lære nogen at kende på et personligt plan. Du er bedre stillet ved at holde dig for dig selv end at spilde tid på at tale med folk om emner, der ikke er arbejde.
Hvad skal man gøre i stedet: Folk ønsker at skabe en relation til deres ledere og lære dem at kende. At lære hver person på dit team at kende, deres historie, deres mål og deres forhåbninger vil hjælpe dig med at skabe personlige relationer. Folk vil generelt gerne føle, at deres kolleger interesserer sig for dem og respekterer dem for deres bidrag til holdets succes.
- Spring ikke ind for at assistere, når tingene ikke går som planlagt
Du har ikke tid til at bekymre dig om, hvordan folk klarer sig på deres arbejde; de finder ud af det. Hvis de ikke får gode resultater, kan du altid give dem skylden. Hold dig af vejen, og lad dem løse tingene på egen hånd.
Hvad skal man gøre i stedet: At være involveret, når der er behov for hjælp, viser engagement og teamwork mod et teammål. Du skal aldrig være bange for at komme med forslag, dele din ekspertise eller hjælpe til, når der ikke er nok hænder til at udføre arbejdet. At tilbyde støtte, når det er nødvendigt, vil vise dit engagement i folks succes.
- Stol ikke på, at folk udfører deres arbejde
Ingen kan gøre et lige så godt stykke arbejde, som du kan. Hvorfor tage chancen for, at dit team kan udføre arbejdet til dine standarder, hvis du ikke administrerer hvert trin i processen? Konstant overvågning vil sikre, at selv dine dårligste præstationer vil levere gode resultater.
Hvad skal man gøre i stedet: Vis, at du er villig til at give folk fuldstændig frihed til at udføre deres arbejde. Du kan tilbyde oplæring, støtte og assistance gennem hele et projekts levetid. Indtil folk tydeligt søger din hjælp, så antag at de har styr på det, de laver og giv dem mulighed for at udføre deres arbejde. Hvis resultaterne ikke er så gode som forventet, kan du arbejde med personerne efter behov for at styrke resultatet.
- Giv ikke feedback, især når de ønskede resultater ikke opnås
De negative konsekvenser af dårlige resultater burde være nok til at motivere og hjælpe folk med at rette deres adfærd.
Hvad skal man gøre i stedet: Folk elsker feedback. De vil gerne vide, hvornår de gjorde det rigtige, og hvordan de kan forbedre sig. Undervurder aldrig betydningen af at give andre feedback. Tingene vil ikke ændre sig eller blive bedre uden brugen af nyttig og specifik feedback. At give feedback bør blive en regelmæssig funktion til at vurdere kvaliteten af dine resultater.
- Du skal ikke lade dig påvirke af at smide folk under bussen
Hvis folk ikke præsterer og er skyld i dårlige resultater, så fortjener de, hvad de får. Hvis du er lederen, er det ikke din skyld, når andre ikke præsterer. Folk bør tage skylden, hvis de har skylden.
Hvad skal man gøre i stedet: At skyde skylden på andre løser ikke et problem. Hvis folk ikke får de resultater, du forventer, er den første person, du bør se på, dig selv, kvaliteten af din kommunikation og klarheden i dine retninger. Derefter bør du holde en samtale for at identificere, hvad der gik galt, og hvad der skal gøres for at løse den aktuelle udfordring.
Hvis du er den slags leder, der ikke kan tage ansvar, så vil folk hurtigt lære, at de heller ikke behøver at tage ansvar.
- Tag dig ikke tid til at fejre succeser
At bruge tid og penge på at fejre teams eller individuel succes er spildt indsats. Normalt er folk kun interesserede i at blive belønnet med noget af pengeværdi. Hvis du ikke kan give dem det, hvorfor gider du det?
Hvad skal du gøre i stedet: Hver gang dit team når en milepæl, bør du tage dig tid til at fejre deres succes. Der er mange billige måder at påskønne mennesker og deres indsats på. At tage sig tid til at fejre en sejr på en eller anden måde sender budskabet om, at mennesker er vigtige, og at deres indsats bliver anerkendt og værdsat.
- Du skal ikke bekymre dig om udviklingsmuligheder
Du har ikke budgettet til at videreuddanne folk, og det er spild af ressourcer. Du ønsker ikke, at folk bliver distraheret fra deres job. Folk kan bekymre sig om det i deres fritid.
Hvad skal man gøre i stedet: Folk vil gerne vokse og udvikle sig. De ønsker også at udvide deres kompetencer og evner, så de kan udføre deres arbejde bedre. Hvis du ikke ved, hvad hver enkelt af dine medarbejdere ønsker med hensyn til personlige vækstmuligheder og støtter dem i deres indsats, vil de finde en organisation, der vil tilbyde dem, hvad de ønsker og har brug for, for at udvikle sig.
- Du skal ikke bekymre dig om at sige én ting og gøre en anden
Ting ændrer sig, og du har ret til at ændre mening. Nogle gange er det umuligt at overholde dine aftaler, og folk skal være tilpasningsdygtige.
Hvad skal man gøre i stedet: Tingene ændrer sig, og når de gør det, bør du være den første til at orientere folk og forklare, hvorfor det vil ske. Hvis du ikke kan overholde dine aftaler, skal du undskylde, forklare hvorfor og bekræfte vigtigheden af din aftale over for dem. Undladelse af at gøre det vil resultere i mangel på respekt, tillid og loyalitet.
Forhåbentlig genkender du de mange falske antagelser ovenfor om adfærd, som ledere bør undgå. Din succes som leder afhænger af din evne til at gøre de rigtige ting af de rigtige grunde.
At tage sig tid til at vurdere din personlige effektivitet og foretage nødvendige ændringer vil øge din succes som leder og som et team.
Book et uforpligtende møde, så tager vi en snak om lederudvikling, og hvad det kan gøre for dig: www.calendly.com/howtowin/lederudvikling-info