3 skridt til at komme videre fra første samtale

Først og fremmest, tillykke! Hvis du går til jobsamtaler, betyder det, at din ansættelsesbaggrund og dit CV vækker interesse. Ofte modtager organisationer hundredvis af ansøgninger til en enkelt stilling, så hvis du er indkaldt til samtale, har du allerede klaret dig igennem et meget lille nåleøje. Dette er en betydelig bedrift i sig selv. Du er nu i blandt de bedste kandidater til stillingen – ved at invitere dig til en samtale har organisationen erkendt, at din karrierebaggrund, erfaring, uddannelse, progression og ekspertise er et exceptionelt match til dens behov.

Mens du nu er på vej til næste niveau, har spillet ændret sig. Alle fem til ti kandidater, der er kaldt til jobsamtale, er også vurderet til at være stærkt match til stillingen. At skille sig ud fra denne mindre gruppe handler nu om at give mere end dit CV og de andre gode CV’er, som ansættelseslederen har foran sig.

Med over 25 års erfaring inden for lederrekruttering og karriererådgivning, bliver jeg ofte bedt om råd og vejledning fra personer, der konsekvent har succes med at komme til jobsamtaler, men som er frustrerede efter at have gennemgået flere processer og ikke modtaget et eneste jobtilbud. Efter personligt at have gennemført, faciliteret og modtaget feedback fra tusindvis af jobsamtaler, ved jeg, at succesfulde kandidater klarer jobsamtalerne exceptionelt godt. De gør indtryk, sælger sig selv og skaber relationer med den ansættende leder på en måde, der adskiller dem. Selvom hver mulighed og kandidat er unik, er her tre komponenter, du skal overveje for at forbedre dine samtalefærdigheder og skille dig ud fra mængden.

  1. Forbered og sælg specifikke præstationer, ikke dine jobtitler

Fokuser mere på meget specifikke, vigtige præstationshistorier. Disse historier er de færdigheder og erfaringer, du bringer til bordet. En succesfuld præstation skal fortælle, hvad du gjorde, hvorfor du gjorde det, og hvad resultatet var. Det skal være kortfattet og relevant for stillingen, med højdepunkterne præsenteret i et maksimalt 60 sekunders vindue.

Den tid, du får til at sælge dig selv i en jobsamtale, er begrænset og kostbar. Jeg støder ofte på folk, der bruger for meget tid på at beskrive overskrifterne af deres karrierehistorie, som virkelig ikke får dem til at skille sig ud. Gennemgang af titler, ansvar og uddannelse på et CV er ikke en effektiv brug af tid. Tænk på, at alle kandidater på dette trin i ansættelsesprocessen højst sandsynligt har en meget lignende stilling, uddannelse og/eller karrierehistorie som dig.

For eksempel, “Jeg er i øjeblikket direktør for marketingafdelingen hos XYZ, hvor jeg leder et team på 10 personer og er ansvarlig for alle aspekter af marketing, herunder brandingstrategier, sociale medier, kommunikation og annoncering. Jeg har været der i fire år og har haft en progressiv 10-årig karriere inden for marketing med tre store brands efter afslutningen af ​​min MBA.” Selvom disse fakta alle er ting at være stolt af, fik de dig til jobsamtalen, men de får dig ikke til at stå ud. De skal hurtigt efterfølges af en historie som “Jeg er virkelig stolt af en brand awareness sejr, som jeg havde (det du gjorde). Gennem marketingundersøgelser identificerede jeg et problem med lav brand awareness i tre af vores fem segmenter (hvorfor du gjorde det). Jeg skabte og udrullede en strategi, der var fokuseret på at forbedre brand awareness. Inden for seks måneder opnåede vi en gennemsnitlig stigning på 22 % i brandbevidsthed, hvilket resulterede i omsætningsgevinster på over 10 %” (hvad resultaterne var).

Denne udtalelse er så meget mere virkningsfuld, og det er din sejr. Det vil også være unikt i forhold til de andre marketingdirektører, der er til samtale om stillingen. Det er her, du virkelig kan fremhæve din værdi, og hvilke styrker du vil tilføre stillingen og organisationen. Det er en god forberedelse at identificere mindst to eller tre sejre pr. stilling på dit CV og skabe en historie for hver af dem. Få dem lært udenad og øvet dem, så de er klar til at gå til samtaler. Disse historier er hjertet og sjælen i, hvad du kan, og det bør være hovedformålet for dig at fortælle dem under en jobsamtale.

  1. Finpuds dine videofærdigheder

En nyere udvikling og en nøglekomponent i samtaleprocessen er nu virtuelle samtaler. At gøre et godt førstehåndsindtryk er stadig kritisk, men nu hvor mange samtaler afholdes online, bliver førstehåndsindtryk defineret af kvaliteten, indholdet og produktionen af ​​din videoopsætning. Hvis du ikke præsenterer et klart, skarpt og veljusteret billede med video i høj opløsning og fantastisk lyd, skal du vide, at andre kandidater vil gøre det. Der er et par nemme ting, du kan gøre for at forberede din teknologiopsætning for at sikre, at dit billede imponerer under samtalen:

  • Udstyr: Investering i relativt billige tilføjelser til din bærbare eller hjemmecomputer vil dramatisk øge din video- og lydkvalitet. Webcams i høj opløsning, eksterne mikrofoner og belysningsmuligheder i videokvalitet er let tilgængelige, nemme at installere og nemme at bruge.
  • Belysning: Det bedste videoudstyr kan stadig resultere i et billede i lav kvalitet, hvis du ikke har ordentlig belysning. Indirekte naturligt lys fra vinduet foran dig (ikke bagved) kan ofte være den bedste lyskilde. Hvis dette ikke er muligt, er der en række justerbare og praktiske belysningsmuligheder tilgængelige, inklusive selfie-ringlys, rumterninger og andre kilder designet specifikt til webvideoer.
  • Justering: Mange af os sidder ved vores skrivebord under et videoopkald, og et kamera placeret under øjenhøjde er ikke en ideel vinkel. Juster din opsætning for at sikre, at kameraet er i øjenhøjde, hvilket skaber et mere naturligt og tiltalende billede – dette kan omfatte at lægge din bærbare computer på en stak bøger for at sikre, at den er i det rigtige niveau. Det andet element i justering er indramningen af ​​dit ansigt på skærmen. En simpel retningslinje er at have dine øjne omkring to tredjedele op fra bunden af ​​skærmen. Til sidst skal du se ind i kameraet, ikke på deltagerens videoramme. Dette afspejler den øjenkontakt, der ville finde sted, hvis du deltog i en personlig samtale.
  • Baggrund: Vær opmærksom på, hvad der er på skærmen bag dig. Din baggrund skal være overskuelig, ren og fri for forstyrrelser. Brug en midlertidig baggrund, hvis du ikke kan finde en plads i dit hjem, der fungerer.
  • Træn: Vent ikke til din samtale med at prøve din videoopsætning. Finjuster og gør dig bekendt med din opsætning og muligheder for den valgte videoplatform. Træn din samtale i god tid før din jobsamtale, så du ikke knokler for at justere tingene et par minutter før det starter.
  1. Bare vær sympatisk!

Hvert år skiller nogle få personer, jeg interviewer til ledende stillinger, sig virkelig ud og gør et varigt indtryk. Normalt er det deres kommunikationsstil og opførsel, der er unikke.

Uden at være alt for uformelle er de ekstremt varme, venlige, positive og afslappede. Deres tilgang er ret konversationsorienteret, selvsikker og, i mangel af et bedre ord, behagelig. De har evnen til at fortælle om deres præstationer på en måde, der er engagerende. De styrer flowet i samtalen ganske godt, følger den ansættende leders ledetråd, er ikke overvældende og sikrer, at alle relevante oplysninger er givet. De, der skiller sig ud, tilfører ofte noget humor i deres præsentation. Det er en fin nuance, der viser tillid og kan føje til den likeability-faktor, som kan overføre en person fra kandidat til ny medarbejder.

Når du navigerer gennem samtaleprocessen, kan inkorporering af disse tre tips i din samtalestrategi være den forskel, der fører til den næste store stilling, du har søgt efter.

Har du brug for at blive klædt på til din næste jobsamtale? Book et uforpligtende møde allerede i dag, så vi kan få en dialog om, hvordan vi kan gøre en forskel for dig: https://calendly.com/howtowin/raadgivning