30-60-90 dages planen: Dit hemmelige våben til at opnå succes med din nye stilling

Uanset om du forbereder dig til en jobsamtale eller forbereder dig til et nyt job, kan en 30-60-90 dages plan hjælpe dig med at forberede dig på succes.

En 30-60-90 dages plan er, hvad det lyder som: Et dokument, der formulerer dine intentioner for de første 30, 60 og 90 dage af et nyt job. Den viser dine højeste prioriteter og handlingsrettede mål, samt de KPI’er/KBI’er, du vil bruge til at måle succes i de første tre måneder. Hvis planen er udført ordentligt, vil det hjælpe dig med at gøre et positivt første indtryk på din nye arbejdsgiver – eller den ansættende leder, du håber, bliver din fremtidige chef.

Det lyder måske af meget, men heldigvis har vi en detaljeret guide til, hvordan du laver en 30-60-90 dages plan, plus en skabelon til at guide dig.

Hvornår skal man lave en 30-60-90 dages plan?

Mange 30-60-90 dages planer følger en lignende struktur, men detaljeringsgraden kan variere afhængigt af din situation. Der er primært to tidspunkter, hvor du kan lave den: Forberedelse til en jobsamtale eller opstarten af et nyt job.

Lav en 30-60-90 dages plan for en samtale

Hvis du er nået til den sidste samtalerunde, kan du muligvis blive stillet følgende spørgsmål: “Hvordan ville dine første 30, 60 eller 90 dage se ud i denne stilling?” Det er en god idé at forberede sig på at besvare dette, uanset hvilken stilling du interviewer til, men det er mere almindeligt for stillinger på højere niveau.

Med et spørgsmål som dette forsøger den ansættende leder sandsynligvis mere end noget andet at forstå din tankeproces, i forhold til stillingen. De vil gerne vide følgende: Forstår du rollen, og hvad den ville kræve af dig? Kan du hurtigt komme op i fart og begynde at bidrage tidligt? Viser dine ideer, at du er den rigtige kandidat til at udfylde netop denne stilling?

Selvom du ikke eksplicit bliver stillet dette spørgsmål i din samtale, kan det at komme forberedt med en plan hjælpe dig med at imponere den ansættende leder og skille dig ud blandt andre ansøgere. “Arbejdsgivere leder efter folk, der er agile og proaktive,” siger konsulent og indehaver af HowToWin, Kim Holst. “Ved at tale om, hvordan du ville gribe dine første 90 dage an, demonstrerer du agilitet og proaktivitet.”

I andre tilfælde – mere almindeligt for ledelses- eller ledende roller på højere niveau – kan du blive bedt om at lave en præsentation, som en del af interviewet. At forberede en præsentation af din 30-60-90 dages plan til at er en fantastisk måde at vise den ansættende leder, at du forstår de udfordringer, en virksomhed eller afdeling står over for, og at du har en klar plan for at tackle dem.

Sørg for at inkludere et par specifikke ideer i din præsentation – afhængigt af den stilling, du interviewer til, kan det være forslag til måder at reducere omkostningerne, øge salget eller forbedre kundetilfredsheden på. Du vil gerne formidle: Jeg har fem gode ideer, og når du ansætter mig, har jeg fået 50 mere.

Lav en 30-60-90 dages plan for et nyt job

Hvis du starter et nyt job, kan din nye leder udtrykkeligt bede om en 30-60-90 dages plan, eller du vil måske forberede en til dig selv for at lette overgangen til din nye rolle. I begge tilfælde er målet at indstille dig selv til at ramme jorden løbende – og være sikker på, at du løber i den rigtige retning.

“Hvis du kommer ind uden en gameplan og prøver at tackle alt, får du intet gjort,” siger Holst. “Kom op med et par ting, du kan opnå med succes.”

Hvis du allerede er påbegyndt stillingen, har du adgang til interne ressourcer og dine nye kollegaer, hvilket vil gøre det nemmere at lave en detaljeret, realistisk plan. Hvis der er ting, du er usikker på – såsom mål, forventninger eller typiske benchmarks – spørg! Du vil sandsynligvis imponere dine nye kolleger med, hvor proaktiv du er, men endnu vigtigere, du vil indsamle de oplysninger, du har brug for, for at få succes.

Elementer i en 30-60-90 dages plan

Før du er klar til at udpensle til detaljerne i din 30-60-90 plan, bør du tænke over de fokusområder, den skal inkludere. Som navnet antyder, vil du tænke på din plan i 30-, 60- og 90-dages bidder. For hver fase skal du:

  • Bestem et specifikt fokus
  • Klarlæg dine topprioriteter
  • Lav konkrete mål, der understøtter disse prioriteringer
  • Bestem, hvordan du vil måle succes

Fokus

Typisk handler den første måned af et nyt job om læring, den anden om at planlægge og begynde at bidrage, og den tredje handler om eksekvering og – når det er relevant – at igangsætte ændringer af status quo. Dit specifikke månedlige fokus kan dog ændre sig baseret på din rolle og virksomheden.

Prioriteter

Skitsér dine høje prioriteter for hver fase inden for disse brede månedlige fokusområder. For eksempel kan dine prioriteter for forskellige faser omfatte at lære interne processer, udføre din rolle selvstændigt eller foreslå løsninger på et problem, som virksomheden står over for. Dine prioriteter bør være mere specifikke end dine fokus, men bredere end individuelle mål.

Mål

At sætte mål handler om at lave en plan for, hvordan du når dine overordnede prioriteter. For hver fase skal du sætte mål, der baner vejen for dit erklærede fokus og prioriteter. Hvis det er nyttigt, kan du dele dine mål op i kategorier som læring, præstationer og personlige mål.

  • Læringsmål: For at sætte disse, spørg: “Hvilken viden og kompetencer har jeg brug for, for at få succes? Hvordan kan jeg bedst suge til mig og tilegne mig den information og disse evner?”
  • Præstationsmål: Dette er konkrete ting, du ønsker at opnå eller fuldføre som en del af din nye rolle. For at sætte disse, spørg dig selv: “Hvilke fremskridt håber jeg at gøre inden for de første 30/60/90 dage?”
  • Personlige mål: Disse mål handler mere om at lære de mennesker, du skal arbejde med at kende, og finde din plads i din nye virksomhed eller dit nye team. For at sætte disse, spørg: “Hvem er de nøglepersoner, jeg har brug for og ønsker at opbygge relationer med? Hvordan kan jeg etablere og fremme disse relationer, så jeg bliver set som troværdig?”

Målinger

For hvert mål skal du bestemme mindst én KPI/KBI, du vil bruge til at spore dine fremskridt. Spørg dig selv: “Hvordan ser succes ud, og hvordan vil jeg måle den?”

6 tips til at lave en 30-60-90 dages plan

Så hvordan finder du ud af dit fokus, prioriteter, mål og KPI’er/KBI’er for en helt ny stilling? Du bliver nødt til at få en dybere forståelse af de udfordringer, som virksomheden eller afdelingen forsøger at løse, og reflektere over, hvordan du kan få en positiv indflydelse inden for de første 90 dage. Her er seks tips til at gøre det nemmere:

  1. Se det store billede

Inden du begynder at skrive specifikke mål og KPI’er/KBI’er, skal du reflektere over dine overordnede prioriteter. Identificer, hvorfor de ansatte (eller søger at ansætte) dig, og sæt prioriteter, der leverer det formål. For stillinger på mellem- og højt niveau bliver du sandsynligvis hentet ind for at løse et specifikt problem eller lede et bestemt projekt. For juniorroller kan din prioritet være at lære det grundlæggende i din stilling, og hvordan virksomheden fungerer.

Start med det, der er vigtigt for dig, og arbejd ud derfra. Hvad er de ting, du skal vide for at få succes? Brug dem som dit kompas.

  1. Stil spørgsmål

Uanset om du er ny i en virksomhed eller stadig i jobsamtalefasen, er det afgørende at stille spørgsmål. For at sætte realistiske mål og KPI’er/KBI’er, der tager dine prioriteter til et højere niveau, har du brug for en grundlæggende forståelse af status quo. Spørg om ting, der starter med “Hvad er gennemsnittet…” eller “Hvad er typisk for…”

Du kan stille dine nye kollegaer disse spørgsmål eller bruge tidlige jobsamtaler til at stille spørgsmål, der kan hjælpe dig med at lave en 30-60-90 dages plan senere. Spørg dig selv: Hvad kan jeg tackle i løbet af de første 90 dage, som vil give mig mulighed for at komme i gang og gøre en betydelig forskel i organisationen?

  1. Mød vigtige interessenter

Etablering af sunde arbejdsrelationer er nøglen til succes i enhver stilling. Hvis du allerede er begyndt på jobbet, skal du oprette møder med følgende personer inden for de første 30 dage:

  • Din leder
  • Andre kolleger på dit team, som du vil arbejde tæt sammen med
  • Andre kollegaer, der er i din stilling eller en lignende
  • Eventuelle tværfunktionelle partnere (på andre teams), du vil arbejde med regelmæssigt
  • Eventuelle eksterne partnere (uden for virksomheden), du vil arbejde med regelmæssigt

Lær på hvert møde om dine kollegers roller i virksomheden – og lær dem også at kende som mennesker. Stil en masse spørgsmål om virksomhedskulturen, interne processer, rapporteringsstrukturer, team- og virksomhedsudfordringer og andre spørgsmål, som dukker op, mens du lærer virksomheden at kende. Det er vigtigt at have disse samtaler, før du laver planer om at ændre den måde, tingene køres på i øjeblikket.

  1. Sæt strategiske mål

Når du har klarlagt dine vigtigste prioriteter, skal du sætte specifikke mål, understøtter dine prioriteter for 30-, 60- og 90-dages faserne. Disse mål skal være: Specifikke, målbare, opnåelige, realistiske og tidsbestemt.

For eksempel, i stedet for “Forstå vores SEO”, ville et strategisk mål være: “Inden for de første 30 dage skal du identificere vores top 10 SEO-ord og vurdere, hvordan vi i øjeblikket rangerer på dem.”

  1. Identificér, hvordan du vil måle succes

Dette vil sandsynligvis være forskelligt for hvert af dine mål. KPI’er er ofte kvantificerbare (omsætning, sidevisninger osv.), men nogle mål kan have mere kvalitative KPI’er, såsom positiv kundefeedback. Prøv dog at gøre selv kvalitative KPI’er målbare – for eksempel antallet af femstjernede anmeldelser, du modtager.

  1. Vær fleksibel

Du behøver ikke at stresse, hvis du ikke ender med at følge planen præcist. Hvert job er forskelligt, så skræddersy din plan baseret på, hvad du ved om stillingen og organisationen, men accepter, at det sandsynligvis vil ændre sig. Bed om feedback i løbet af dine første 90 dage (og gennem hele din ansættelse i virksomheden). Hvis du skal kurskorrigere hen ad vejen, er det helt fint.

Hvis du er teamleder eller leder, så overvej at tilføje, “Foretag en SWOT-analyse af mit projekt, team, afdelingen eller virksomheden som helhed,” til din plan i løbet af måned to eller tre. SWOT står for styrker, svagheder, muligheder og trusler. Når du har gennemført denne øvelse, kan det hjælpe dig med at justere resten af ​​din plan samt sætte langsigtede mål og strategier.

Du skal heller ikke stresse over længden af ​​din skriftlige plan – det er kvaliteten, der tæller. “Jeg har fået [90-dages planer], der var to sider lange og var perfekte, og dem, der var 40 sider lange og var ubrugelige” siger Holst.

Eksempel på 30-60-90 dages plan

Dag 1-30

Fokus: Læring

Prioriteter: Få styr på min rolle, team og virksomheden som helhed. Forstå de forventninger, min leder har til mig, lær hvordan de interne processer og procedurer fungerer i øjeblikket, og begynd at udforske nogle af de udfordringer, som virksomheden og min rolle står over for.

Læringsmål:

Læs alt det relevante interne materiale, som er tilgængeligt for mig på virksomhedens drev, og spørg min leder om anbefalinger af artikler, rapporter og undersøgelser, jeg bør gennemgå. (KPI: Læsning afsluttet)

Få adgang til konti (e-mail, opgavestyringssoftware, platform til administration af kunderelationer osv.), der er nødvendige for at kunne udføre mit arbejde. Brug tid på at sætte mig ind i hver af dem. (KPI: Opgave udført)

Lyt til fem optagede salgsopkald fra erfarne holdkammerater. (KPI: Fem salgsopkald lyttet til)

Mød en person på kundesupport for at lære om, hvad nye kunder kan forvente af onboarding-processen. (KPI: Opgave udført).

Præstationsmål:

Foretag mine første salgsopkald til nøglekunder og kundeemner. (KPI: Tre salgsopkald gennemført)

Bed min leder om feedback på mit output og min præstation. Dokumenter feedbacken, så jeg kan inkorporere den i min fremtidige præstation. (KPI: Opgave udført)

Personlige mål:

Mød min leder og så mange andre nye kolleger som muligt. Præsenter mig selv og lær om deres roller i organisationen. (KPI: Fem møder afholdt)

Opret tilbagevendende møder med alle, jeg skal arbejde med regelmæssigt – inklusive tværfunktionelle og eksterne partnere. (KPI: Regelmæssige møder fastsat og deltog)

Dage 31-60

Fokus: At bidrage.

Prioriteter: Udfør min rolle på fuld kapacitet, med et reduceret behov for vejledning. Begynd at udforske, hvordan jeg kan få en unik indflydelse inden for min rolle og virksomheden.

Læringsmål:

Gennemfør et online kursus for at lære, hvordan du bedre kan udnytte vores platform til styring af kunderelationer. (KPI: Et kursus gennemført)

Skygge en erfaren kollega fra teamet, lytte til mindst tre af deres salgsopkald, og dokumentere, hvad jeg lærer af at observere deres tilgang. (KPI: Opgave udført)

Præstationsmål:

Foretag fem salgsopkald om ugen til nøglekunder og kundeemner. (KPI: 20 opkald gennemført)

Bed et erfaret medlem af teamet om at observere mindst et af mine salgsopkald og give mig feedback om, hvordan jeg kan forbedre mig. (KPI: Opgave udført)

Lyt til mindst fire af mine egne optagede opkald og noter selvfeedback (KPI: Fire opkald lyttet til)

Bed om feedback fra min leder og kolleger, og dokumenter feedbacken, så jeg kan indarbejde den i fremtiden. (KPI: TBD)

Personlige mål:

Planlæg kaffe eller frokost med en fra organisationen, jeg endnu ikke har lært at kende. (KPI: Opgave udført)

Dage 61-90

Fokus: At tage initiativ.

Prioriteter: Begynd at påtage mere autonomi og finde små måder at udøve lederevner på. Begynd at udforske mål for resten af ​​året.

Læringsmål:

Identificér og tilmeld dig en konference, et webinar eller et onlinekursus, der vil hjælpe med min faglige udvikling. (KPI: Én konference, kursus eller webinar tilmeldt)

Analysér min præstation indtil videre og etablere nøglemålinger, som jeg holder af (salg, kundeemner, omsætning osv.). Implementér en test for at prøve at forbedre denne KPI. (KPI: Opgave udført)

Præstationsmål:

Udfør mit kerneansvar på et højere niveau baseret på de målinger, jeg har skitseret. (Luk flere salg, øg omsætningen osv.) (KPI: TBD)

Udvikle en idé til et nyt projekt eller initiativ, jeg kan stå i spidsen for, og pitche den for min leder. (KPI: Opgave udført)

Gennemfør det projekt eller det initiativ, jeg skitserede, og få feedback fra nøgleinteressenter. (KPI: Projekt/initiativ afsluttet og feedback modtaget fra tre nøgleinteressenter)

Personlige mål:

Bliv involveret på en anden måde i virksomheden ved at tilmelde dig virksomhedens frivillige dag eller en virksomhedssponsoreret klub eller et sportshold. (KPI: Én aktivitet tilmeldt)

Har du brug for inspiration til at planlægge din 30-60-90 dages plan? Book et uforpligtende møde allerede i dag, så vi kan få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig: https://calendly.com/howtowin/raadgivning