En guide til at bruge de sociale medier til din fordel i jobsøgningen
Jobsøgning er en svær proces, der ligger temmelig lavt på listen over ting, folk elsker at bruge deres fritid på. Det kan derfor være en stor hjælp at vide, hvordan man kan udnytte de digitale værktøjer, vi har til rådighed i jobsøgningen. Heldigvis for jobsøgende i dag er de fleste virksomheder til stede overalt på de sociale medier. Det er mere sandsynligt end ikke, at den virksomhed, du gerne vil have en fod inden for døren på, har en tilstedeværelse på sociale medier.
Hos HowToWin har vi udarbejdet en guide til, hvordan du strategisk interagerer med din drømme virksomheden gennem forskellige sociale medier.
Opret forbindelse til branchens ledere på LinkedIn
Et vigtigt skridt at tage, når man er jobsøgende, er at finde opinionsledere og fageksperter i den branche, du er interesseret i, på LinkedIn. Lederne for de virksomheder, du er interesseret i at arbejde for, offentliggør ofte relevante artikler relateret til ændringer i virksomheden, hvilken retning de bevæger sig mod, og hvilken slags mennesker, de leder efter for at hjælpe dem med at fuldføre deres vision.
Arbejdsgivere og de ansatte, der arbejder i virksomheden, skriver ofte om, hvordan virksomhedskulturen er. Dette er en vigtig information at indsamle for at se, om du vil passe ind virksomheden.
Du har også evnen til at kommentere på alle artikler, der lægges op relateret til virksomheden for at få mere synlighed i marken. En anden god funktion på LinkedIn er de branchespecifikke grupper, der har forbindelse til andre fagfolk, der brænder for de samme ting, som du brænder for. Dette er en fantastisk måde at få første kontakt med. Efter at have givet nyttig feedback om de emner, de skriver om, bliver du mere mindeværdig, når du sender dem en besked direkte på LinkedIn. I stedet for blot at sende nogen en invitation på LinkedIn med en generisk besked, gå ind på deres profil for at sende en direkte besked, der er mere personlig.
Når branchelederen har oprettet forbindelse til dig ved at svare på din LinkedIn-besked, er dette en fantastisk mulighed for at udveksle telefonnumre og e-mailadresser. Det vigtigste ved at lære at bruge sociale medier til din fordel er at pleje ægte professionelle relationer til fremtidig brug. Nu hvor du har en værdifuld forbindelse i virksomheden, kan de videregive branchetips, jobåbninger og andre værdifulde forbindelser.
At være opdateret på din LinkedIn profil er også vigtig på grund af følgende statistikker.
“Så mange som 68% af HR-chefer er enige om, at jobsøgende har brug for en LinkedIn-profil i 2021, og 65% af ansættende ledere giver udtryk for, at de ikke har noget imod at blive kontaktet af potentielle kandidater på LinkedIn.”
Synes godt om og følg virksomheder på Facebook
Når du “synes godt om” en virksomhed på Facebook, får du en notifikation, hver gang virksomheden lægger opdateringer op på siden. Dette kan være nyttigt for dig, da virksomhederne ofte lægger jobslag op på denne måde. Daglige opdateringer fra virksomheden kan også give dig nogle gode talepunkter, hvis du får et jobinterview med dem. Dette beviser, at du er interesseret i, hvordan det går i virksomheden, og hvordan du kan bidrage til deres fortsatte succes.
Interagér med folk på Twitter
Twitter er et godt værktøj til at oprette forbinde til næsten alle og enhver inden for enhver branche. Som aktiv jobsøgende anbefaler karriereeksperter at fokusere mindre på personlige præstationer og i stedet bruge mere tid på at dele artikler af interesse inden for dit felt, skrive en kommentar til nyhedsværdige emner i din branche og starte samtaletråde med andre tankeledere. Dette hjælper dig med at opbygge dit brand på Twitter, og folk begynder at oprette forbindelse til dig, når du har bevist, at du er en troværdig og værdifuld stemme inden for dit felt.
Du er velkommen til at vise en lille smule personlighed på dit Twitter-feed. De fleste ansættende ledere foretager en google-søgning med dit navn inden jobinterviewet, hvor dine sociale mediekonti kommer frem. Vis dem, hvor sjov og behagelig din tilstedeværelse ville være, hvis I delte et kontor ved at dele behagelige anekdoter, billeder af familie, venner og hobbyer, du nyder!
Du kan også bruge hashtags på Twitter til at søge efter arbejde. Mange virksomheder kaster et bredere net på de digitale platforme ved at tweete om jobopslag med relaterede hashtags. For eksempel kan Vogue tweete “på jagt efter en ny chefredaktør #tekstforfatning #job #nymedarbejder #digitalmedia.” Dybest set er alt, hvad du skal gøre at skrive hashtags som #jobsøgning #hjemmearbejde og andre hashtags relateret til det felt, du vil arbejde i, i Twitters søgefelt. Dette skulle gerne generere en masse åbninger i det ønskede felt. Held og lykke i din jobsøgning!
Book et uforpligtende møde allerede i dag for at få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere din brug af sociale medier i jobsøgningen: https://calendly.com/howtowin/raadgivning
eller kontakt
Kim Holst
CEO
Tlf.: 70 60 50 22
Mail: kh@howtowin.dk