Er du ‘lagt på is’ efter en jobsamtale? Her får du et eksempel på en opfølgnings e-mail – og hvad du skal gøre, hvis du stadig ikke hører tilbage

Har du været til jobsamtale uden at høre noget fra den ansættende leder eller HR? Så er du sandsynligvis blevet lagt på is. Det er let at miste både håbet og selvtilliden, når dette sker. For mange jobsøgende er oplevelsen så frustrerende, at de har tendens til at gøre tingene værre ved at sende én – eller flere – vrede e-mails.

Men en grim, konfronterende e-mail er den forkerte tilgang. Som en karriererådgiver med mere end 20 års erfaring med ansættelse og rekruttering er her mit råd til kandidater, der er blevet lagt på is efter en jobsamtale:

Følg op (en sidste gang) med en høflig e-mail

Den bedste måde at vise professionalisme er at starte e-mailen med en positiv tone.

Hvis du begynder med noget som: “Så det har været et par dage, og jeg har stadig ikke hørt tilbage …”, vil du støde på som passiv aggressiv eller uhøflig, uanset om du mener det.

I din opfølgende e-mail skal du gøre tre ting:

  1. Lykønsk dem med at have fundet den rigtige kandidat. Dette er lidt af en chance, fordi du ikke ved, om de allerede har besat stillingen. Men at udtrykke at du er glad på deres vegne, selvom de ikke valgte dig, viser at du har et godt indtryk af virksomheden og lederen. Du vil sandsynligvis også få et svar tilbage, enten orientere (f.eks. at de ikke har ansat nogen endnu) eller forklare dig om den virkelige grund til, at de ikke kom med et svar til dig meget hurtigere.
  2. Spørg dem, hvad du kan gøre for at forblive på deres radar i forhold fremtidige stillinger. Selvom du muligvis er skuffet over, at du ikke fik jobbet, skal du ikke begå den fejl at lukke døren helt. Nye stillinger vil dukke op i fremtiden, og en af dem kan være et perfekt match til dig. Gør det klart, at du stadig er interesseret i at arbejde i virksomheden.
  3. Nævn én ting, der inspirerede dig ved samtalen. Var der en del af samtalen, hvor du føler, at du virkelig har en god relation til intervieweren? Bring det op! Dette er din mulighed for at gøre dig selv mere mindeværdig og skille dig ud fra andre kandidater, der ikke havde det samme x-factor gen.

Eksempel på en vellykket opfølgende e-mail

Hej Peter,

Jeg håber, at din søgning efter en kandidat til salgschef-stillingen går godt. Og tillykke, hvis du allerede har fundet den rigtige kandidat; enhver, du vælger, vil være heldig at arbejde i så god en virksomhed som jeres.

Jeg skriver til dig igen for at fortælle dig, at selvom jeg måske ikke er det perfekte fit til stillingen på nuværende tidspunkt, synes jeg at det var en god oplevelse at møde alle på holdet. Det bekræftede kun mit ønske om at være en del af jeres virksomheds mission. Jeg håber virkelig, at vi kan holde kontakten, så lad mig endelig vide, hvis der er noget, jeg kan gøre fremadrettet for at blive overvejet til fremtidige stillinger.

Jeg sætter virkelig pris på din tid og på jobsamtalen. Jeg nød især vores samtale om din organisatoriske rejse. Din historie om, hvordan du arbejdede dig op fra en juniorstilling til en lederstilling på bare tre år, inspirerede mig virkelig, og det er noget, jeg altid vil huske for at holde mig motiveret gennem min karriere.

Mange tak.

De bedste hilsner
Kim

Vores erfaring viser, at denne tilgang normalt får selv de travleste ansættende ledere eller HR til at svare. Nogle svarer bare med et simpelt “tak” og “held og lykke”, mens andre giver nyttig feedback.

Stadig intet svar? Gennemgå din oplevelse af samtalen

Hvis du ikke får svar efter den sidste opfølgende e-mail, skal du ikke fortsætte med at bombardere arbejdsgiveren med flere beskeder. I stedet kan du overveje at efterlade en ærlig, men høflig gennemgang af din jobsamtale på en anmeldelseshjemmeside, som eksempelvis Jobindex.

Dette er ikke noget, vi anbefaler alle at gøre. Selvom anmeldelser holdes anonyme, er mange mennesker ikke fortrolige med at dele deres oplevelser online – og det er også okay. Bare lær af det og kom videre.

Men husk på at hjemmesider som disse hjælper andre kandidater med at få indsigt i den samlede samtaleproces i en bestemt virksomhed, hvordan de andre sikrede sig en jobsamtale, sværhedsgraden af samtalen samt hvilke spørgsmål man kan forvente at blive stillet og mere.

Din anmeldelse er ikke kun nyttig for jobsøgende: “Det gavner også arbejdsgivere ved at hjælpe deres ansættende leder eller HR med at identificere muligheder for at forbedre deres processer og kommunikation, så fremtidige kandidater kan få en bedre oplevelse,” Kim Holst, karriererådgiver hos HowToWin.

“Forskning viser endda, at kandidater bruger jobsamtaler til at vurdere, hvordan det ville være at arbejde for en potentiel arbejdsgiver, så det er også i en arbejdsgivers interesse at give den bedst mulige oplevelse for deres kandidater,” tilføjer han.

Igen skal du bare være sikker på, at din anmeldelse er ærlig og ikke er skrevet ud af vrede eller hævn. En måde at gøre dette på, afhængigt af din erfaring, er at prøve at inkludere sætninger som “Jeg er sikker på, at ansættelsesteamet havde ekstremt travlt” eller “Men en ting, jeg nød med [virksomheden / processen], var …”

Målet er at give konstruktiv feedback, der virkelig tilskynder til forbedring.

Vil du vide mere? Book et uforpligtende møde allerede i dag for at få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig videre med din jobsøgning eller jobsamtale: https://calendly.com/howtowin/raadgivning

eller kontakt
Kim Holst
CEO
Tlf.: 70 60 50 22
Mail: kh@howtowin.dk