Hvordan håndterer I sætningsskaderne i jeres organisation?

Trods en imponerende håndtering af de mange små jordskælv fra COVID det seneste år, er der hos mange virksomheder kommet sætningsskader i fundamentet. Flere og flere små fejl og mangler er kommet til syne, og mængden gør, at det er ved at være tid til at få lavet en tilstandsrapport. At få stillet skarpt på hvordan I som organisation kan håndtere det seneste års positive som negative erfaringer.

Hvordan er ”indeklimaet” i din virksomhed lige nu? Hvordan har den det egentlig?

De alvorlige sætningsskader kræver vedligeholdelse
Mange virksomheders sammenhængskraft har lidt skade det seneste år. Mange har fået dårlige vaner hjemme på villavejene, måske som en konsekvens af det manglende tilhørsforhold til virksomheden, de fælles aftaler, regler og retningslinjer.

Vi begynder også at kunne se sprækker i virksomhedskulturen. Det, der holder os sammen, det relationelle kit. Det der adskiller os fra alle de andre – kort sagt det, der gør os unikke.

Hvad er vores fælles fundament lige nu?
Vi har det seneste år været fælles om få det til at fungere fra villavejene, men det har også haft en pris for medarbejderne, organisationen og lederne. Mange ledere oplever at have mistet følingen med deres medarbejdere. De fornemmer kun deres medarbejderes ve og vel i små øjeblikke. Typisk gennem skærmen eller i det sagte som usagte under de mange telefonopkald.

Fordi hvad er vi egentlig fælles om lige nu? Har fællesskabet betalt prisen for, at vi er blevet dygtige til at arbejde sammen hver for sig?

Fix fundamentet – lav en tilstandsrapport sammen med dine medarbejdere
Ledere og medarbejdere vender i denne periode gradvist tilbage til virksomhedsadressen og skal have skabt et nyt fundament, der dels står på erfaringer fra før COVID og erfaringer fra det seneste år, ligesom man skal have fixet nogle af de sætningsskader, som det seneste år har skabt.

Hvad er vi egentlig sammen om? Hvordan kan vi sammen finde gode løsninger for, hvordan vores virksomhed skal se ud og fungere fremadrettet”

Tilstandsrapporten kan ses som et tomt lærred, du sammen med dine medarbejdere kan udfylde, for at få et overblik over hvilke sætningsskader, der vil betyde mest for mange og meget at få fixet.
Sådan en tilstandsrapport kan I lave selv, og I kan benytte jer af hjælpespørgsmålene nedenfor.

Skulle I være interesseret i en mere omfattende og datadrevet tilstandsrapport, der for alvor afdækker sætningsskader, så book os til et uforpligtende møde, og vi kan fortælle om vores værktøjer til netop at afdække, hvad der betyder mest at få udbedret lige nu: calendly.com/howtowin/organisationsudvikling-info

Hvordan kan I bruge tilstandsrapporten hos jer?

  1. Reflekter, som leder, over hvordan I som organisation, dine medarbejdere og du har det lige nu.
  2. Undersøg, sammen med dine medarbejdere, de væsentligste udfordringer og gevinster det seneste år.
  3. Find, sammen med dine medarbejdere, frem til de tre største udfordringer lige nu. Fokuser på de udfordringer, der vil betyde mest for mange og meget, at få fundet nogle løsninger på.
  4. Formuler arbejdsspørgsmål som I sammen skal udforske, og finde mulige løsninger på i jeres daglige samarbejde.
  5. Nedbryd dem i delopgaver og fordel ansvar. Hvad ligger hos dig som leder, og hvad ligger hos dine medarbejdere?

For yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte
Kim Holst
CEO
Tlf.: 70 60 50 22
Mail: kh@howtowin.dk