“Hvorfor er du et godt match til denne stilling?” – svar på spørgsmålet uden at føle, at du praler

I enhver jobsamtale er dit ultimative mål at vise, at du er et godt match til jobbet. Men du kan stadig blive slået ud af kurs, hvis du bliver spurgt om, hvorfor du er den ideel kandidat til jobbet. Et interviewspørgsmål som “Hvad gør dig til et godt match til denne rolle?” eller “Hvorfor er du en god kandidat til denne stilling?” kan blive taget med bukserne nede – er det ikke din interviewers opgave at afgøre, om du er et godt match?

En alternativ sætning som “Hvorfor skal vi ansætte dig?” eller “Hvorfor er du den bedste kandidat til dette job?” slå dig yderligere ud af kurs – hvordan kan du vide, om du er den bedste? Du tror måske, du er godt egnet til jobbet, men du ved ikke, hvem de andre kandidater er, så du kan føle dig utilpas ved at erklære dig selv som det bedste valg. Desuden har rigtig mange mennesker svært ved at prale af sig selv – selv i en jobsamtale.

Men i virkeligheden behøver du ikke objektivt at bevise, at du er den bedste kandidat på alle måder. I stedet søger den ansættende leder at se, at du har tænkt over, hvordan du vil trives i dette job og forstå, hvordan du er unikt kvalificeret til stillingen, siger karriererådgiver og indehaver af HowToWin, Kim Holst, der fokuserer på ledercoaching og karriereudvikling.

Hvorfor spørger den ansættende leder så om, hvorfor du er et god match eller kandidat til stillingen?

Når de overvejer, om du er den rigtige person til at udfylde en stilling, vil den ansættende leder “se, om du fuldt ud forstår, hvad de søger i en ny medarbejder,” siger Holst. “Eller de vil måske se, om du klart kan formulere din konkurrencefordel som ansøger.”

Recruiter og ansættelsesledere kan kun gøre så meget på egen hånd, når det kommer til at tilpasse din baggrund til jobbet. Når den ansættende leder stiller dette spørgsmål, vil de gerne vide, om den pågældende kandidat har forbundet prikkerne mellem deres færdigheder og kravene til stillingen, siger karrierådgiver hos HowToWin, Ronnie Vindbjerg.

Mange kandidater er udfordret på, at de ikke ved, hvordan de klart skal formulere deres værdi i et CV eller en samtale. Vis, at du har taget dig tid til virkelig at forstå, hvad du specifikt vil bringe til deres arbejdsplads. Det vil ikke kun fortælle arbejdsgiverne, hvad de får ved at ansætte dig, men det vil også vise, at du interesserer dig nok om stillingen til virkelig seriøst at overveje den.

Derudover leder den ansættende leder efter en kandidat, der er sikker på deres evne til at præstere, siger Vindbjerg. Dit svar på dette spørgsmål kan kommunikere, at du kan udføre jobbet – og at du ved, at du kan udføre jobbet og hvorfor. Når alt kommer til alt, vil selvsikre medarbejdere ofte have brug for mindre tilsyn og bruge mindre tid på at gætte sig selv.

5 tips til et svar, der afspejler både dig og virksomheden

Hvis du vil være forberedt på at besvare dette spørgsmål godt, får du her et par tips:

  1. Forstå, hvad virksomheden har brug for

Igen vil den ansættende leder gerne vide, at du forstår, hvad virksomheden leder efter – både til denne specifikke stilling og for enhver medarbejder på deres team. Du kan ikke besvare dette spørgsmål, hvis du ikke først ved præcis, hvad et godt match til stillingen ville være. Så læs stillingsopslaget og undersøg virksomheden forud for din samtale. Vær ikke bange for at netværke på LinkedIn, siger Holst. Du kan nå ud til virksomhedens HR og nuværende medarbejdere for virkelig at “få en fornemmelse af holdet,” siger Vindbjerg og få intern indsigt i, hvad virksomheden leder efter.

Husk også, at dit svar ikke er hugget i sten. Dette spørgsmål kommer ofte op mod slutningen af ​​en samtale, så du kan inkorporere ting, du har lært undervejs i samtalen (eller under tidligere interviewsessioner eller telefonscreening). “Jeg anbefaler altid at skrive kommentarer ned undervejs i samtalen (og spørge om det er OK),” siger Holst. Vær meget opmærksom på alt, der lyder særligt vigtigt for rollen, og inkorporer disse “ledetråde” i dit svar. Måske løftede de sløret for et stort kommende projekt, som de har brug for en kompetent person til at lede, eller de nævnte, at teamet har et problem med at holde deres digitale filer organiseret og tilgængelige. “Du vil gerne vise, at du har været en aktiv lytter, relaterer dig til stillingen og at du er den rette person til stillingen,” siger Vindbjerg.

  1. Bestem, hvordan du er unikt kvalificeret

Når du ved, hvad en virksomhed har brug for, kan du finde ud af, hvordan du passer ind. Med dit svar vil du gerne “prøve at demonstrere, hvorfor du vil lykkes i rollen [og] være en værditilvækst til holdet – og hvorfor du er begejstret for rollen,” siger Vindbjerg. Så tænk over dette: Hvilke smertepunkter skal du løse i jobbet? Hvilke yderligere kompetencer tilfører du teamet eller virksomheden ud over kravene i jobbeskrivelsen? Har du en unik erfaring med branchen eller virksomhedens produkt? Er du på linje med virksomhedens værdier på en måde, der vil hjælpe dig med at trives, understøtte missionen og kulturen?

“Gå ud over et simpelt svar som, ‘Jeg kan X i min nuværende rolle’ eller ‘Jeg har erfaring med X, så jeg er rustet til at påtage mig denne rolle’,” siger Holst. “Det samme kan være tilfældet for mange andre kandidater.” I stedet vil du give et svar, der blander dine nuværende og tidligere erfaringer, unikke færdigheder og personlige passioner og interesser på en måde, der er specifik for virksomheden og unik for dig. For eksempel arbejdede Holst engang med en kunde med salgs- og marketingerfaring, som også var en pensioneret professionel atlet. Han søgte en stilling i en virksomhed, der producerede løbetøj. Kandidaten var i stand til at vise, hvordan han var et godt match til stillingen, fordi han ikke kun havde den professionelle baggrund, men også havde brugt virksomhedens produkter og forstod, hvad kunderne ledte efter.

Dette svar er også et sted at adressere bekymringer, siger Vindbjerg. For eksempel, hvis den ansættende leder virker bekymret over, at du ikke har erfaring med en bestemt softwarefærdighed, kan du nævne et relateret program, du har brugt, eller tale om, hvor hurtigt du opfanger ny teknologi.

  1. Inkorporer eksempler

Det er ikke nok bare at vide, hvilke kvaliteter og kompetencer du vil nævne. “Lad være med bare at fyre en masse adjektiver af,” siger Holst. “Historier giver meget bedre genklang end blot at opremse alle relevante kompetencer til stillingen.”

Så der hvor det er muligt, vil du gerne indarbejde eksempler i dit svar. “Eksempler er altid gode, fordi de ikke kun er unikke for dig, men de giver også god kontekst og indsigt,” siger Vindbjerg. Stærke eksempler vil understøtte det, du siger, og hjælpe dig med at skille dig ud fra flokken. Hvad er mere mindeværdigt: “Jeg er detaljeorienteret”, eller “det lykkedes mig engang at finde den ene fejl i vores tusind linjer lange kode, der gjorde, at vores applikation ikke kunne køre”?

Kom til din samtale forberedt med adskillige historier, der demonstrerer forskellige færdigheder og kvaliteter, så du kan vælge den (eller dem) mest relevante at inkorporere i dit svar på dette spørgsmål. Du kan strukturere det ved hjælp af STAR-metoden (situation, task, actions, results), siger Holst.

  1. Hold det kortfattet

Til dit svar anbefaler Holst at dele omkring tre grunde til, at du er et godt match til rollen. “Gør det mindeværdigt, men undlad at lave en lang liste over ting,” siger han. Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at man gennemgår tre fulde eksempler struktureret med STAR-metoden. Du skal sikre dig, at du ikke snakker bare for at snakke. For eksempel kan du bruge én historie til at understrege to nøglefærdigheder, du bringer til rollen, eller kort minde den ansættende leder om noget, du talte om tidligere, som gør dig til en god kandidat.

For alle dine punkter foreslår Holst: “Giv kun information, der er relevant og nødvendig for, at den ansættende leder kan forstå dit svar. Undgå at gå ud af for mange tangenter, give for meget information eller være for vag.”

  1. Vær ikke bange for at trutte i dit eget horn

Du læser måske alle disse råd og bekymrer dig om, at du vil have problemer med at klare det uden at føle, at du praler eller er kæphøj. “Mange mennesker er meget utilpasse med at svare på dette [spørgsmål], fordi det føles pralende for dem,” siger Vindbjerg. Men bare rolig. Den ansættende leder er på jagt efter medarbejdere, der er sikre på deres færdigheder, og jobsamtaler er beregnet til at vise dine præstationer.

Men hvis du er en person, der har problemer med at tale dig selv op, kan du:

  • Nævn, hvordan andre har rost dine færdigheder og fundet dem nyttige. For eksempel kan du sige: “Mine ledere kom altid til mig som X-ressourcen,” gør dit svar en smule mere objektivt end “Jeg er så organiseret…” siger Holst.
  • Bak dine pointer op med eksempler, detaljer og tal. I stedet for at sige noget som: “Jeg var en af ​​de bedste salgskonsulenter på mit team,” citer nogle tal eller andre detaljer for at bakke dig selv op. For eksempel: “Jeg havde i gennemsnit booket 32 ​​nye møder om måneden sammenlignet med det samlede teamgennemsnit på 21.” Det er også her, dine eksempler kommer ind. En historie om, hvordan du organiserede et stort gruppeprojekt, viser den ansættende leder dine lederevner, så de selv kan se, hvordan du nåede frem til vurderingen af, at du er “en god leder”.
  • Lav objektive forbindelser til stillingen. Hvis du ved, at en virksomhed eller et team ønsker at starte et nyt projekt eller kæmper inden for et bestemt område, for eksempel, kan du nævne disse ting og derefter tale om, hvordan du måske kan hjælpe baseret på, hvad du har gjort før. Hvis du har svært ved at prale af dig selv, kan det være lettere for dig at angive nogle få fakta om din baggrund.

Hvordan ser et svar på dette spørgsmål ud?

Hvis du vil se, hvordan dette råd kan hænge sammen, så tjek disse eksempelsvar. Men husk, at ethvert svar på dette spørgsmål bør være meget specifikt for dig og den stilling, du interviewer til.

For eksempel kan en designer sige:

“Jeg er et godt match til denne stilling, fordi jeg ikke kun har erfaringen med at designe logoer, hjemmesider og anden grafik til tech-virksomheder, men du kan også se fra min portefølje, at min foretrukne stil minder meget om dit brands. Da du tidligere nævnte, at det originale logo kom fra graffiti-kunstpåvirkninger som Lady Pink, blev jeg så glad, at jeg næsten afbrød dig. På universitet lavede jeg mit afgangsprojekt om hendes arbejde og studerede hendes brug af form og farve for at fremkalde følelser. Hun er bestemt en af ​​mine største påvirkninger den dag i dag. At kunne bringe den del af min kunst til arbejde med mig hver dag ville være en drøm, der går i opfyldelse. Og det ville hjælpe mig med at levere resultater mere effektivt, da jeg bruger den stil, jeg er mest komfortabel og erfaren med.

“Du nævnte også, at det første projekt for denne stilling sandsynligvis ville være designarbejdet til en marketingkampagne for at øge bevidstheden om det nye “individuelle” abonnementsniveau for din software, der har flere funktioner end den gratis plan, men færre end “proff. ” plan designet til flere brugere. Jeg var hos mit sidste firma, da vi lavede en lignende produktlancering, og som en, der bruger software designet til virksomheder i mit freelancearbejde, kunne jeg dele min indsigt i, hvad der trækker mig til forskellige produktivitetsprogrammer og gør mig villig til at bruge penge på en individuel licens. Den grafik, jeg designede til de sociale medier, indbragte over 500 konverteringer alene i den første måned efter lanceringen. Så jeg ville elske at tage det, jeg lærte fra det projekt og anvende det her.”

En 1. jobs kandidat til en administrativ assistent stilling kunne give et svar som:

“Vi har allerede talt om min erfaring som personaleassistent på mit universitets optagelseskontor, men jeg tror, at et område, vi ikke har berørt så meget, er, hvor meget multitasking og prioriteret jonglering jeg skulle lave i den rolle. For eksempel var jeg en dag ansvarlig for at organisere mails, der skulle sendes ud til gymnasieelever, men i sidste øjeblik blev jeg bedt af en anden om at gå og hjælpe med check-in ved et rekrutteringsarrangement, der var underbemandet. Min leder – som havde bedt mig om at arbejde med e-mailen – var ikke på kontoret, men jeg vidste, at en igangværende begivenhed havde første prioritet, så jeg gik, og da jeg vendte tilbage, var jeg i stand til at søge hjælp fra en kollega til stadig at afslutte min e-mail til tiden. Min leder var imponeret over min dømmekraft og initiativ, som ud fra det du har nævnt, vil komme til gavn i dette job, når jeg kan have konkurrerende opgaver fra forskellige afdelinger og medarbejdere.

“Jeg tilbragte også fire år med frivilligt arbejde i løbet af skoletiden, og vi organiserede ofte efterskoleundervisning og børnepasningssessioner til arrangementer, så jeg kender noget af den logistik, der ligger i at planlægge begivenheder for børn. I løbet af mit sidste år var jeg klubbens kasserer, der var ansvarlig for budgettering, planlægning og booking af vores frivillige rejser, som ville hjælpe mig med at booke rejser til medarbejdere og administrere eventlogistik efter behov. Derudover var jeg ansvarlig for at spore de penge, vi brugte og rapportere dem til universitetet samt refundere medlemmer, der betalte for tingene af egen lomme. Jeg vil altså være i stand til at håndtere udgiftsrapporter og lignende opgaver med lethed.”

 

Har du brug for hjælp til at forberede din næste jobsamtale? Book et uforpligtende møde i dag, så vi kan få en dialog om, hvordan vi kan klæde dig bedst mulig på: https://calendly.com/howtowin/raadgivning