Skil dig ud fra flokken: 7 samtalekompetencer, der får dig til at skille dig ud

Efter at have gennemført hundredvis af jobsamtaler og set resultaterne af disse, kan jeg med selvtillid sige, at det at komme igennem ansættelsesprocessen og lande et job ikke kun handler om, hvorvidt eller du kan udføre jobbet eller ej. Det handler også om, hvor god du er til at gå til jobsamtaler.

At gå til jobsamtaler kræver et helt særligt sæt kompetencer, der kan være helt adskilt fra de kompetencer, du har brug for til det egentlige job (selvom der selvfølgelig nogle gange er overlap). Den gode nyhed er, at du helt sikkert kan erhverve og finpudse disse kompetencer, selvom du føler, at det ikke falder dig naturligt at gå til samtaler.

Her er syv kompetencer, der kan gøre en stor forskel i, hvordan den ansættende leder opfatter dig, hvor godt du besvarer almindelige samtalespørgsmål, og hvor godt din samtale generelt går.

  1. Undersøg virksomheden og den ansættende leder

Hvis du læser denne artikel, fordi du skal til jobsamtale, og du har søgt online efter ressourcer, der kan hjælpe dig med at forberede dig, så har jeg nogle gode nyheder til dig: Du kommer til at blive god til denne første færdighed, fordi det at undersøge noget, du har brug for at lære mere om, kommer naturligt for dig. At undersøge en virksomhed inden en samtale gør en stor forskel i, hvor forberedt du lyder på den store dag, når du får et spørgsmål som: “Hvorfor er du interesseret i vores virksomhed?”

Så hvordan sætter du din research-kompetencer i brug forud for en samtale? Du har sikkert udledt, at det at foretage en hurtig onlinesøgning og læse op om virksomheden er første skridt i processen.

Det næste skridt er at finde ud af, hvad der gør virksomheden speciel. Du kan muligvis finde en “Om os” -side på virksomhedens websted, der vil fortælle dig det. Deres differentierende faktor kan være noget som deres unikke tilgang til samarbejde eller den måde, de forstyrrer markedet på med et specifikt produkt eller en service. Find derefter den ansættende leder på LinkedIn for at finde ud af mere om deres baggrund.

For at være ekstra forberedt, skal du til sidst læse lidt op på virksomhedens konkurrenter for at se, hvilke udfordringer din potentielle chef og kolleger kan stå over for, og tænke over, hvad du kan bidrage med for at hjælpe virksomheden med at løse dem.

Hele denne forberedelse hjælper dig ikke kun med at forklare, hvorfor du er så begejstret for stillingen, men giver dig også mulighed for indirekte at vise, at du ved meget om virksomheden under hele samtalen. Det handler om at vise den ansættende leder, at du har læst på lektien. At gøre denne ekstra indsats undlader aldrig at imponere. Og når du gennemgår denne proces for flere samtaler, begynder du at blive bedre til at zoome ind på, hvad der gør en virksomhed speciel, til at se hvilke kilder og typer af kilder, der vil give dig den bedste information og til at flette din læring ind i din samtale naturligt og effektivt.

  1. Sørg for at small talke

Small talk – den afslappede samtale, du har lige efter at have mødt nogen, eller mens du bliver eskorteret til din næste samtale – kan føles ubetydeligt, men det er det bestemt ikke. Fejler du på dette punkt, kan du risikere at blive husket for de forkerte ting.

Målet med small talk er ikke rigtig at skille sig ud – det handler mere om at få den anden person til at føle sig mere tryg ved at snakke med dig. Det er derfor fint at spille det sikkert under denne del af din samtale. Hvis du har foretaget din research før samtalen, er det en god idé at bringe noget op, du måske har til fælles med den ansættende leder. Eller hvis du går rundt på kontoret, kan kommentarer om ting som en væg af præmier eller et unikt vægmaleri være en god måde at indlede en let samtale om virksomheden. Hvis alt andet fejler, er det en god idé at have et par enkle åbne spørgsmål klar. Noget i stil med: ”Jeg er glad for, at solen endelig skinner. Har du nogen planer for ferien? ” er helt perfekt.

Ja, din evne til at udføre jobbet er (eller i det mindste burde være) den mest kritiske faktor for, om du får jobbet, men det er klart til din fordel, hvis den ansættende leder også generelt finder dig rar at være i nærheden af – da de kommer trods alt kommer til at arbejde med dig hver dag. Så selvom det føles lidt akavet, så træn dine small talk-kompetencer, når du har chancen. Gør det, når du er ude at købe ind og står i kø, når du støder på en nabo på en gåtur, eller endda når du ser venner. Bliv tryg ved at starte en samtale, og vær opmærksom på, hvordan folk reagerer på forskellige ting, du siger. Alt bliver lettere med lidt øvelse.

  1. Vær forberedt på historiefortælling

De klienter, jeg har arbejdet med, der uden tvivl nailer deres interviews, er gode til at fortælle store historier. Og jeg mener ikke bare at svare med en god historie til hvert interviewspørgsmål. Store historiefortællere kan også udforme en større overordnet fortælling for hele deres karriere.

Et godt sted at starte, når du forbereder din fortælling til en bestemt samtale, er at finde ud af, hvilke hovedpunkter – personlige erfaringer, kompetencer eller kvaliteter – du vil komme ind på for at vise den ansættende leder, at du er den rigtige til dette job.

Sørg derefter for at binde disse punkter sammen på en sammenhængende måde og find understøttende historier fra din erhvervserfaring, der bakker op om disse pointer. Målet er at forbinde din karrierehistorie med det job, du søger, for at skabe en større fortælling. Du er måske en tekstforfatter med en track record af iørefaldende annoncer og en stor passion for at rejse, der nu søger job hos et flyselskab for at forene disse kvaliteter. Eller måske er du ekspert i dataanalyse, der har en evne til børnevenlig datavisualisering, der søger et job, hvor du skaber uddannelsesværktøjer, og du kan lave en karrierefortælling, der fremhæver de oplevelser, hvor du opbyggede disse kompetencer.

Hvad angår brugen af historiefortælling i dine individuelle svar, skal du forberede et par historier på forhånd, som du kan trække på for at besvare almindelige samtalespørgsmål, især adfærdsmæssige spørgsmål. Du kan og bør komme med alsidige historier, der kan tilpasses til forskellige spørgsmål, da du ikke lige ved, hvad den ansættende leder vil spørge om. Men når du har besvaret et specifikt spørgsmål, skal du beholde omfanget af hver historie temmelig snævert og fremhæve en slags kamp, som du i sidste ende overvandt eller lærte af.

Ligesom de fleste ting relateret til jobsamtaler kræver øvelse, vil det også gøre en stor forskel, hvis du øver dine historier. Især vil det hjælpe dig med at navigere i den vanskelige grænse mellem at give tilstrækkelig kontekst til, at en historie giver mening og dele for mange detaljer i forhold til at understrege den pointe, du forsøger at komme med. At arbejde på nogle af dine samtalesvar med en ven kan hjælpe meget i forhold til at finde the sweet spot til at dække den nødvendige baghistorie uden at lade det blive for kedeligt.

  1. Vær aktiv lyttende

Aktive lytning søger at gå ud over at lytte efter indhold – den fokuserer også på talerens hensigt og følelser. Det er nyttigt i stort set alle sammenhænge, ​​og jobsamtaler er ingen undtagelse.

Med aktiv lytning kan du kortlægge hvilke punkter, der er vigtigst for den ansættende leder, og hvor godt samtalen forløber. Du kan også demonstrere, at du er engageret og investeret i samtalen. En måde at gøre dette på er at omskrive eller omformulere det spørgsmål, du er blevet stillet. Dette viser ikke kun, at du har en god forståelse af spørgsmålet, men det giver dig også lidt mere tid til at tænke over, hvad du vil svare. Du kan også stille opfølgende spørgsmål, der viser, at du er ivrig efter at lære mere.

Du kan forbedre dine aktive lyttefærdigheder med øvelse. Du kan anvende ovenstående strategier i enhver samtale, du har. For eksempel i stedet for at omformulere et samtalespørgsmål kan du i stedet omformulere alt, hvad nogen siger til dig.

  1. Brug ikke-verbal kommunikation

Ikke-verbal kommunikation går hånd i hånd med aktiv lytning. Faktisk er det en grundlæggende del af aktiv lytning at lede efter og tilbyde non-verbale tegn.

I en samtale skal du sørge for at bevare øjenkontakt. Men du er ikke en robot, så tab ikke din personlighed i et forsøg på at være alt for professionel. Når man diskuterer noget sjovt, er det godt at grine eller i det mindste smile. At nikke lidt, mens den ansættende leder taler, kan også vise, at du lytter nøje efter og forstår, hvad de taler om.

Udover at være opmærksom på dit eget kropssprog, skal du også være opmærksom på den ansættende leders non-verbale tegn. Du kan få yderligere oplysninger fra den ansættende leder, som eksempelvis hvilke dele af jobbet de er mest bekymrede for at finde det rigtige match til, eller hvilke kompetencer der er mest kritiske for succes baseret på, hvor tæt de lytter til dine svar, og hvad deres ansigtsudtryk og kropssprog kan fortælle dig.

I lighed med small talk er det noget, du bliver bedre til, jo mere du gør det. Faktisk er enhver tid, du er ude og øve din lille snak, en god mulighed for også at være opmærksom på ikke-verbal kommunikation – både din og andres.

  1. Vis empati

Empati er et centralt stykke “følelsesmæssig intelligens”, der indebærer at sætte dig selv i andres sko, forsøge at forstå, hvordan de har det og reagere generøst og imødekommende.

I en samtale skal du i stedet for kun at tænke på, hvad du ville få ud af jobbet – uanset om det er højere løn, en bedre titel eller en følelse af opfyldelse – overveje, hvad du kan tilbyde virksomheden. Virksomheder ansætter, fordi de har et problem, de ønsker løst, uanset om det er et specifikt teknisk problem eller simpelthen behovet for at opdele en overvældende arbejdsbyrde blandt flere mennesker.

Ved at vise empati eller vise, at du forstår deres situation, kan du bedre demonstrere, hvordan du vil løse problemet og tale direkte til deres behov. For eksempel, hvis virksomheden pludselig udvider deres salgsteam meget, kan du sige noget i stil med: ”Det er så spændende at se så mange åbne salgsstillinger. Jeg forestiller mig, at det må betyde, at virksomheden vokser, men jeg ved, at vækst også betyder, at teamet føler sig presset. I betragtning af min tidligere erfaring er jeg overbevist om, at jeg kan ramme jorden løbende og lette belastningen. ” Brug af din empati under ansættelsesprocessen vil også vise den ansættende leder, at du ville være en forstående kollega og holdkammerat, hvis du blev ansat.

Empati er en af ​​de kompetencer, du sandsynligvis har udviklet i løbet af dit liv, men du er måske ikke klar over, hvor vigtigt det er i en jobsamtale. Så at blive bedre til det i denne sammenhæng er til dels et spørgsmål om bevidsthed. Og du kan få et forspring ved at sætte dig selv i skoene til den ansættende leder, mens du undersøger virksomheden og laver velovervejede gæt om, hvad deres behov og udfordringer kan være.

  1. Tal med selvtillid

Den sidste kompetence, der binder alle dine andre samtalekompetencer sammen, er simpelthen at tale med selvtillid. Du vil have, at den ansættende leder føler sig sikker på dine evner, og det starter med den måde, du taler på. Det kan føles ganske skræmmende, men det kan mestres med øvelse!

At få nerver på kan ske for alle, og jobsamtaler har en tendens til at få folk til at føle, at de har temmelig meget på spil, så det er forståeligt, hvis du kæmper for at formidle selvtillid i sådan en kontekst. Mind dig selv om, at dit mål i en samtale er at lyde rolig, men nysgerrigt. Du kan endda gøre det til et lille mantra: “Rolig og nysgerrig!” At tale i et afmålt tempo vil hjælpe med at lyde rolig. Du kan få din entusiasme og nysgerrighed frem ved at vise, at du har foretaget din research og får stillet opfølgende spørgsmål. Hvis du har en tendens til at tale lidt hurtigt, når du er nervøs, skal du øve dig på at tale lidt langsommere end normalt, så det udlignes på dagen for.

I sidste ende er dette en kompetence, der forbedres meget og hurtigt med øvelse. Planlæg en øvesamtale med en karriererådgiver. Eller du kan bare få en ven eller et familiemedlem til at stille dig nogle eksempler på spørgsmål. Kort sagt, gør hvad du kan for at øve, øve, øve. Det vil lyde helt naturligt, før du ved af det.

Har du brug for hjælp til at forberede dig til en kommende jobsamtale? Book et møde allerede i dag, så vi kan få en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig:  https://calendly.com/howtowin/raadgivning

Du er også velkommen til at kontakte CEO og indehaver af HowToWIn, Kim Holst, på 70 60 50 22.