STAR-metoden: Sådan nailer du din næste jobsamtale

Du er til en jobsamtale, og det går godt. Du for ikke vild på vej til kontoret, du fik en venlig snak med den ansættende leder, og du svarer med selvtillid på de spørgsmål, du bliver stillet.

Lige når du begynder at tro, at du har dette i posen, hører du den ansættende leder sige: “Fortæl mig om et tidspunkt, hvor…”

Din mave falder. Du leder febrilsk efter noget – hvad som helst! – du kan bruge som eksempel. Du griber i luften og snubler til sidst kluntet gennem en anekdote, der kun opfylder pointen til en vis grad.

Først og fremmest kan du finde trøst i, at vi alle har været der. Disse typer interviewspørgsmål er svære at besvare. Men her er den gode nyhed: Der er en strategi, du kan bruge til at komme med langt mere imponerende svar på disse frygtede spørgsmål: STAR-metoden.

Hvad er STAR-metoden?

STAR-metoden tilbyder et overskueligt format, som du kan bruge til at besvare adfærdsmæssige interviewspørgsmål – de udfordringer, de beder dig om at give et virkeligt eksempel på, hvordan du tidligere håndterede en bestemt situation på arbejdet. Bare rolig – disse spørgsmål er nemme at genkende. De har ofte afslørende åbninger som:

  • Fortæl mig om et tidspunkt, hvor…
  • Hvad gør du, når…
  • Har du nogensinde…
  • Giv mig et eksempel på…
  • Beskriv en…

At finde på et relevant eksempel på dit svar er kun begyndelsen. Så er du også nødt til at dele detaljerne på en overbevisende og letforståelig måde – uden alt for mange omveje. Det er præcis, hvad STAR-metoden gør dig i stand til. Det er nyttigt, fordi det giver en enkel ramme for at hjælpe en kandidat med at fortælle en meningsfuld historie om en tidligere arbejdssituation. Så lad os nedbryde den ramme. STAR er et akronym, der står for:

Situation: Sæt scenen og giv de nødvendige detaljer om dit eksempel.

Task (opgave): Beskriv hvad dit ansvar var i den situation.

Action (handling): Forklar præcis, hvilke skridt du tog for at løse det.

Resultat: Del, hvilke resultater dine handlinger har opnået.

Ved at bruge disse fire komponenter til at forme din anekdote, er det meget lettere at dele et fokuseret svar, der giver ansættelseslederen en fordøjelig, men overbevisende fortælling om, hvad en kandidat har gjort i en given situation. Med denne metode kan lederen følge med, men også afgøre ud fra svaret, hvor godt den pågældende kandidat passer til det aktuelle job.

Sådan besvarer du interviewspørgsmål ved hjælp af STAR

At vide, hvad akronymet står for, er kun det første skridt – du skal vide, hvordan du bruger det. Følg denne trinvise proces for at give de bedste STAR-interviewsvar.

  1. Find et relevant eksempel

STAR-metoden vil ikke være nyttig for dig, hvis du bruger den til at strukturere et svar ved hjælp af en fuldstændig irrelevant anekdote. Derfor er det afgørende, at du som udgangspunkt finder et passende scenarie fra din professionelle historie, som du kan uddybe.

Du kan på ingen måde vide præcist, hvad ansættelseslederen vil spørge dig om på forhånd. Med det i tankerne er det smart at have et par historier og eksempler klar til brug, som du kan justere og tilpasse til forskellige spørgsmål.

Brainstorm et par eksempler på særlig succeshistorier fra dit tidligere job, og tænk igennem, hvordan du fremlægger denne succes ved hjælp af STAR-metoden. Gentag denne øvelse for et par typer spørgsmål.

Hvis du under din jobsamtale kæmper for at komme med et eksempel, der passer, skal du ikke være bange for at bede om at bruge et øjeblik på at tænke dig om.

  1. Opstil situationen

Med din valgte anekdote, er det tid til at sætte scenen. Det er fristende at inkludere alle mulige unødvendige detaljer – især når, hvis du er nervøs. Men hvis den ansættende leder beder dig om at fortælle om et tidspunkt, hvor du eksempelvis ikke levede op til en kundes forventninger, behøver de ikke nødvendigvis at høre hele historien om, hvordan du rekrutterede kunden tre år tidligere eller hele projektets historie.

Dit mål her er at tegne et klart billede af den situation, du befandt dig i, og understrege dens kompleksitet, så det resultat, du berører senere, virker så meget mere dybtgående. Hold tingene kortfattet og fokuser på det, der unægteligt er relevant for din historie.

STAR-metoden er beregnet til at være enkel. Nogle gange giver folk for mange detaljer, og deres svar er for lange. Fokuser på kun en eller to sætninger for hvert bogstav i akronymet. Forestil dig for eksempel, at den ansættende leder sagde: “Fortæl mig om et tidspunkt, hvor du nåede et mål, som du oprindeligt troede var uden for rækkevidde.”

Dit svar (situation): “I min tidligere digitale marketingrolle tog min virksomhed beslutningen om primært at fokusere på e-mail-marketing og søgte at øge deres liste over e-mail-abonnenter ret aggressivt.”

  1. Fremhæv opgaven

Du fortæller denne historie af en grund – fordi du havde en slags kerne involvering i den. Dette er den del af dit svar, når du skal få den ansættende leder til at forstå præcist, hvor du passer ind.

Dette kan let forveksles med “handlings”-delen af svaret. Dette stykke er dog dedikeret til at give detaljerne om, hvad dine ansvarsområder var i det pågældende scenarie, såvel som ethvert mål, der blev sat for dig, før du dykker ned i, hvad du faktisk gjorde.

Dit svar (task): “Som e-mail-marketingchef var mit mål at øge vores e-mail-liste med mindst 50 % på kun et kvartal.”

  1. Del hvordan du tog handling

Nu hvor du har givet ansættelseslederen en fornemmelse af, hvad din rolle var, er det tid til at forklare, hvad du gjorde. Hvilke skridt tog du for at nå det mål eller løse det problem?

Modstå trangen til at give et vagt eller skjult svar som, “Så jeg arbejdede hårdt på det …” eller “Jeg foretog noget research …”

Dette er din chance for virkelig at fremvise dit bidrag, og det er nogle detaljer værdigt. Grav dybt ned og sørg for, at du giver nok information om præcis, hvad du gjorde. Arbejdede du med et bestemt team? Bruger du et bestemt stykke software? Lav en detaljeret plan? Det er de ting, den ansættende leder gerne vil vide.

Dit svar (action): “Jeg startede med at gå tilbage gennem vores gamle blogindlæg og tilføje indholdsopgraderinger, der gav incitament til e-mail-abonnementer – hvilket straks gav vores liste et løft. Dernæst arbejdede jeg sammen med resten af ​​marketingteamet for at planlægge og afholde et webinar, der krævede en e-mailadresse for at registrere, hvilket fik flere interesserede brugere ind på vores liste.”

  1. Del resultatet

Så er det nu – din tid til at skinne og forklare, hvordan du gjorde en positiv forskel. Den sidste del af dit svar bør dele resultaterne af den handling, du foretog. Selvfølgelig er det bedst med et positivt resultat – ellers er dette ikke en historie, du skal fortælle. Ingen ansættelsesleder vil blive blændet af et svar, der ender med: “Og så blev jeg fyret.”

Betyder det, at du ikke kan fortælle historier om problemer eller udfordringer? Absolut ikke. Men selvom du taler om en tid, hvor du fejlede eller lavede en fejl, så sørg for at afslutte historien med en positiv tone ved at tale om, hvad du har lært, eller de skridt, du tog for at forbedre dig.

Husk, at ansættelsesledere ikke kun bekymrer sig om, hvad du gjorde – de vil også gerne vide, hvorfor det var vigtigt. Så sørg for at sætte fokus på de resultater, du har opnået, og kvantificer dem, når du kan. Tal har altid indflydelse.

Dit svar (resultat): “Som et resultat af disse tilføjelser til vores e-mail-strategi var jeg i stand til at øge vores abonnentliste fra 25.000 abonnenter til 40.000 abonnenter på tre måneder – hvilket oversteg vores mål med 20 %.”

Saml det hele

Det giver mening nu, ikke? Her er endnu et spørgsmål-og-svar-eksempel for lidt ekstra klarhed.

Intervieweren siger:Fortæl mig om situation, hvor du skulle være meget strategisk for at opfylde alle dine topprioriteter.”

Dit svar:

Situation: “I min tidligere salgsrolle blev jeg sat i spidsen for overførslen til et helt nyt Customer Relationship Management (CRM) system – oven i håndteringen af ​​mine daglige salgsopkald og -ansvar.”

Opgave: “Målet var at få migreringen til den nye CRM-database gennemført inden 3. kvartal, uden at lade nogen af ​​mine egne salgstal falde under mine mål.”

Handling: “For at gøre det, skulle jeg være meget forsigtig med, hvordan jeg forvaltede al min tid. Så jeg spærrede en time hver dag i min kalender for udelukkende at dedikere til CRM-migreringen. I den tid arbejdede jeg med at overføre data, samt at rense gamle kontakter og opdatere forældede informationer. At gøre dette gav mig tid nok til at arbejde med projektet, mens jeg stadig klarede mine normale opgaver.”

Resultat: “Som et resultat blev overførslen gennemført to uger før deadline, og jeg afsluttede kvartalet 10% højere end mit salgsmål.”

STAR-metoden kan virke lidt overvældende i starten. Men det bliver en anden natur med lidt øvelse. Og tag ikke fejl, at øve er bestemt noget, du bør gøre. Uanset om det er i en prøve-jobsamtale eller bare at øve dit svar i spejlet, så gennemgå dit svar helt, så det føles naturligt og behageligt, når du faktisk er til jobsamtalen.

Med bare lidt forberedelse og strategi vil du snart se adfærdsmæssige interviewspørgsmål som en mindre byrde – og mere som en mulighed for at understrege dine fantastiske kvalifikationer.

Book et møde allerede i dag, hvis du har brug for inspiration til at blive klædt på til din næste jobsamtale: https://calendly.com/howtowin/raadgivning