Ved din leder, hvor fantastisk du er? 5 måder hvorpå du kan sikre, at din leder kender dit værd

Du har landet en kæmpe klient? Tjek. Uddannet seks nye medarbejdere? Tjek. Har du nået din månedlige salgskvote på en uge? Tjek.

Du har muligvis en kilometer lang liste over karrieremæssige præstationer, du har opnået. Men hvis du er den eneste med adgang til denne liste – og ingen andre forstår omfanget af dine bidrag eller den indflydelse, du har på organisationen – vil du blive glemt, når lønforhøjelserne bliver uddelt.

Når organisationer vurderer talent og træffer beslutninger om lønstigninger, forfremmelser og prestigeprojekter, gennemgår de mennesker, der træffer beslutningerne, din karriere i mentale højdepunkter – og det, der tæller, er ikke nødvendigvis det, du har gjort, men det disse mennesker husker, at du har gjort.

Så hvis du ser andre få de tilbud, opgaver eller anerkendelse, du mener, du fortjener, kan det skyldes, at du ikke gør dine præstationer kendte. For at sikre, at din leder og resten af ​​organisationen er klar over dine bidrag, er her fem tips til at sikre, at du får anerkendelse for dit arbejde.

  1. Hold din leder informeret

Mange af de personer, jeg rådgiver, taler sjældent med deres ledere. Nogle gange skyldes det et anstrengt medarbejder-leder forhold; andre gange, fordi fyldte kalendere ikke giver mulighed for at koordinere samtaler.

Uanset din grund er dette et stort karrierefejl. Du kan ikke antage, at din leder ved, hvad du laver, de store fremskridt, du har gjort, eller de forhindringer, du har overvundet, medmindre du gør det til din mission at videregive disse oplysninger.

Hvis du venter til din årlige MUS-samtale, vil de fleste af dine præstationer være gamle nyheder. Og du vil derfor komme til at konkurrere om at skille sig ud blandt alle de andre præstationsgennemgange, der udføres – og de kolleger, der konstant profilerer deres egne præstationer.

Din Go-To-strategi

Sørg for at stå i din leders kalender mindst en gang om ugen, og brug den tid til at sikre, at han eller hun kender til status på alle dine større projekter. Fremhæv også, hvordan du udnytter relationer til andre teams eller kolleger, og få ham eller hende til at se godt ud i processen (f.eks. “Jens i marketing var forvirret over prisstrategien, så jeg benyttede mig af den vejledning, du gav mig, til at sætte ham ind i tingene. Vi er nu begge på rette vej med de mål, du har sat for margin”).

Ved at have regelmæssige samtaler vil du minde din leder om din værdi – og være top-of-mind hos ham eller hende løbende i stedet for kun en gang om året.

  1. Fokusér på resultater, ikke kun dine aktiviteter

Under de regelmæssige statusmøder med mine medarbejdere, fandt jeg som leder ud af, at medarbejderne havde en tendens til at fokusere på en liste over de aktiviteter, de havde gennemført i løbet af ugen – lige fra at foretage telefonopkald til at holde møder til at udarbejde præsentationer.

Selvom disse former for aktiviteter bestemt er nødvendige, og det sandsynligvis føles godt at validere den tid og energi, du har brugt på dem, er det, din leder virkelig ønsker at vide, hvilken indvirkning disse aktiviteter har på resten af organisationen.

Din Go-To-strategi

I stedet for at give din leder en liste over opgaver, du har udført, skal du forklare, hvad disse opgaver betyder i det større billede.

Så i stedet for at sige: “I sidste uge mødtes jeg med 10 af vores leverandører om at genoptage produktionen af XX, og derefter havde jeg et telefonmøde med teamet for at dele vores fremskridt.”

Prøv at sige dette: “Jeg mødtes med 10 leverandører i sidste uge. Tre er alvorligt sultne efter at handle med os, og jeg formoder, at vi vil kunne øge vores forventede besparelser med mindst 5% baseret på disse samtaler. Det vil være 1,5 million kroner værd i vores løbetid. Du får de endelige tal, når forhandlingerne er afsluttet.”

  1. Få social proof

Når du gør noget fantastisk, og dine kolleger udtrykker påskønnelse, skal du bede dem om at tale på dine vegne (og hvis du arbejder med kunder, så bed dem om at gøre det samme. Ledere elsker at høre fra tilfredse kunder, og det er en fantastisk måde at indsamle feedback på din præstation!)

En kort note til din leder eller teamleder, der beskriver, hvordan du hjalp med at få et ønsket resultat, overvinde en forhindring eller flytte projektet i den rigtige retning, vil generere synlighed og minde de højerestående ledere om din evne til at opnå store ting.

Din Go-To-strategi

Når nogen anerkender dit arbejde, skal du bede ham eller hende om at gøre det officielt: “Tak fordi du genkendte mig i projektmødet i morges. De resultater, vi sammen opnåede, var helt i top. Vil du være villig til at nævne mine bidrag til projektet til min leder? Hun har stor respekt for dig, og det ville være en enorm professionel validering, når det kommer fra dig.”

  1. Placér dig selv foran beslutningstagere

Kraften i at præsentere dine ideer og resultater godt – og foran det rigtige publikum – skaber lige så meget fremdrift i din karriere, som det faktiske arbejde. Når du har mulighed for at præsentere f.eks. for din leders leder, vil du øge din synlighed, og når det gøres rigtigt, skabe et mindeværdigt indtryk. Din leder vil hurtigt lære dit navn at kende, hvilket vil give dig et løft, når det kommer til præstationsanmeldelser og særlige projekter.

Så hvis du får mulighed for at præsentere en opdatering af dit projekt, komme med en anbefaling til en bestemt beslutning eller kommentere virkningen af ​​dit arbejde, skal du gå efter det.

  1. Tag dine stjålne ideer tilbage

Der vil utvivlsomt være et tidspunkt i din karriere, hvor du afprøver en idé af på en kollega for at få feedback, hvor vedkommende vil elske det! Faktisk vil vedkommende være så vild med din idé, at han/hun tager idéen til sig og præsenterer den som sin egen.

Dette kan være ekstremt frustrerende, men du har nogle muligheder for at generobre idéen.

Din Go-To-strategi

Du skal ikke afbryde mødet, hvor emnet diskuteres og sige: “Hej, det var min idé!” Men du kan præsentere flere detaljer, tal og data for at understøtte dit forslag. Med andre ord, tag kontrol over samtalen for at rette spotlyset tilbage på dig.

Tag eksemplet, hvor du er til et møde, og din kollega, Michael, bliver ved med at tale om din idé om at ekspandere i nonprofit-sektoren, som om det er noget, han har fundet på. Du kan bryde ind i samtalen og dele de beviser, der oprindeligt inspirerede dig – hvilket Michael ikke har adgang til: ”Ja, tallene viser, at sektoren forventes at vokse med 12% næste år. Jeg talte også med logistikteamet for et par uger siden om dette, og de er klar til at bygge mere kapacitet ind i systemet. Konkurrenter har ikke vovet sig derude endnu, så vi er et skridt foran dem.”

Boom. Du ejer nu idéen igen. Ved at støtte og udvide idéen er det sandsynligt, at din originale idé dukker op i en større og bedre form – og du ender med æren.

Ja, vi skal alle være gode holdspillere. Det gamle ordsprog “Det er fantastisk, hvad der kan opnås, når det er ligegyldigt, hvem der får æren” er et stærkt sandt udsagn om, hvordan der arbejdes i organisationer.

Husk dog også, at hold ikke forfremmes; individer gør. Så din mission er at være en god teamplayer, men at have et solidt greb om den indflydelse, du har, og smarte strategier for at dele den med dem, der har brug for at vide det.

Vil du vide mere om at accelerere din karriere? Book en uforpligtende dialog allerede i dag: https://calendly.com/howtowin/raadgivning